Produktionsår: 2016
Varighed: 133 min.
Instruktør: James Wan,
Medvirkende: Vera FarmigaPatrick WilsonFrances O'ConnorMadison Wolfe,

Af: Sprint Aagaard Korsholm - 15.06.2016

KIRKEN HAR NOGET AT BYDE PÅ

Dette er den anden film om ægteparret Warrens arbejde med dæmoner og andre paranormale fænomener. Derfor to-tallet i titlen. Ligesom Nattens dæmoner 1 bygger denne på de autentiske reportager fra Warrens virke. Dette understreges på forskellige måder i begyndelsen og især i slutningen af filmen, hvor vi ser fotos af de virkelige personer, som skuespillerne netop har spillet.

En familie hjemsøges
Vi er i en fattig del af London i 1977. En enlig mor (Frances O’Connor) med fire børn bor i et rækkehus med både kælder og loft. Familien begynder at opleve paranormale ting: mystiske lyde, genstande, der bevæger sig af sig selv, apparater, der selv tænder og slukker osv. Samtidig begynder den yngste datter, Janet (Madison Wolfe), på noget, der ligner søvngængeri. Det udvikler sig hurtigt. Janet oplever sig selv vågne op i forskellige rum i huset, hvor hun oplever frygtindgydende ting. Snart begynder andre i familien også at opleve så meget, at de i panik søger tilflugt hos venner på den anden side af gaden, hvor de begynder at overnatte.

Medierne får nys om sagen, da to tilkaldte politifolk oplever noget, der klart – som en af dem siger til moren – "går ud over det, vi kan gøre noget ved". Ægteparret Ed og Lorraine Warren (Patrick Wilson og Vera Farmiga) tilkaldes af den lokale præst. De er på dette tidspunkt verdenskendte på grund af den sag fra 1974, der er beskrevet i film nummer et. Allerede inden de tilkaldes, har de begge haft syner, der forbereder dem på denne opgave. Lorraine har haft et syn, der fortæller, at Ed vil komme i livsfare. Men Ed siger, at han er tryg. Gud har styr på det – så der sker ham ikke noget, medmindre Gud ønsker det.

Lorraine har en gave fra Gud til at kunne "se" og fornemme dæmoner, mens Ed dels klarer al teknikken, og dels støtter hende på mange måder. Når der skal teknik til (båndoptagelser, fotos og for første gang i deres arbejde nu også video) skyldes det, at kirken er meget opmærksom på, at forsøg på dæmonuddrivelser ikke må ske på baggrund af fup og fejltagelser. Derfor skal det kunne dokumenteres, at der virkelig er tale om paranormale fænomener.

Kampen mod dæmonerne
Efter ægteparrets ankomst til huset, tager fænomenerne mere og mere form. Mærkeligt nok kan Lorraine ikke fornemme noget paranormalt og slet ikke noget dæmonisk. Er det hele et nummer, for at en enlig mor i økonomiske problemer kan få opmærksomhed og hjælp til at flytte? Efterhånden viser en ånd sig dog. Den taler gennem Janet. Det er en tidligere beboer i huset – Bill Wilkins, der døde siddende i en gammel lænestol - der stadig er i stuen. Bill hævder, at huset stadig er hans, og at de skal forsvinde alle sammen.

Lorraine og Ed arbejder sammen med to andre eksperter, hvor den ene er overbevist om, at det er fup, men dens anden holder på det modsatte. På et tidspunkt smadrer Bill alt inventar i køkkenet. Samtidig filmer videokameraet episoden og afslører, at det er Janet, det smadrer det hele. Dette får teamet til at indse, at med den optagelse vil kirken aldrig anerkende dette som ægte paranormalitet. Derfor afslutter de indsatsen og begynder hjemrejsen.

Men så få ægteparret en indskydelse … som ikke skal afsløres. Men teamet vender tilbage og går nu i kamp med den virkelige dæmon, der slet ikke er Bill Wilkins. Efter sigende er dette en af de bedst dokumenterede tilfælde af dæmonisk tilstedeværelse og uddrivelse i kirkens protokoller!

Masser af gys
Der er gys for alle pengene. Børn, der oplever uhyggelige ting i mørke huse, er jo set mange gange. Men filmen formår at gøre det ret så medrivende. Ud over dette almindelige aspekt af gyset, er der også den vinkel, at teamet er meget skeptisk overfor familiens påstande. Så måske får de slet ingen hjælp mod det onde? Familien prøver at stå sammen – men hvordan gør man det, når et af medlemmerne undertiden overtages af Bill Wilkins og siger uhyggelige ting med en forfærdelig stemme ledsaget af flyvende møbler og den slags?

Autentisk film
Som sagt bygger filmen på virkelige hændelser. Kirken er absolut kompetent til at gribe ind i tilfælde af dæmonangreb. Men samtidig også så kompetente, at de skal have rimelig sikkerhed for, at det ikke er fup og indbildning. Alt det, der foregår i filmen, virker som noget, der også sagtens kunne foregå i virkeligheden. Skildringen af dæmonisk aktivitet og af uddrivelserne virker meget ægte i modsætning til i de fleste gyserfilm. Så man kan faktisk også lære noget af at se denne filmJ. Her lægger filmen sig på linje med Deliver Us from Evil, der også er autentisk i sine skildringer.

Måske kan man også lære noget ved at lægge mærke til en episode i begyndelsen af filmen. Her leger Janet med en udgave af det, vi her i Danmark ofte kalder "Ånden i glasset". På en plade med bogstaver og tal skal man lægge fingrene på en genstand. I Danmark oftest et glas. Her i filmen er det en lille plade med tre spidse ben. Så spørger man "ånden", og denne svarer ved at bevæge glasset/pladen hen mod bogstaver og tal og staver på denne måde et svar.

Det mere end antydes, at det måske netop var her, dæmonen fandt en åbning. I hvert fald ved vi, at denne "leg" kan åbne op for noget, der bestemt ikke er legetøj. Warrens siger også på et tidspunkt, at det onde oftest angriber mennesker, når de er svagest. Og den lille familie, der kæmper med økonomiske problemer, mobning i skolen og en far, der er ligeglad med sin tidligere familie, er et nemt offer.

Se artiklen Film med eksorcisme.

Bedømmelse: 5.0 af 6. 4 stemme(r).