KAN EN DÆMON VÆRE SKYLDIG I MORD?
Dette er den tredje film om ægteparret Warrens arbejde med dæmoner og andre paranormale fænomener. Derfor tre-tallet i titlen. Ligesom 1'eren og 2'eren bygger denne på de autentiske reportager fra ægteparrets virke. Dette understreges på forskellige måder i begyndelsen og især i slutningen af filmen, hvor vi ser fotos af de virkelige personer. Ægteparret Ed og Lorraine Warren spilles af Patrick Wilson og Vera Farmiga.
Besættelse, forbandelse og drab
Vi er i 1981, hvor ægteparret er med til en eksorcisme, der skal befri en 8-årig dreng fra den dæmon, der pludselig har besat ham. Under uddrivelsen af dæmonen besætter den i stedet drengens storebror - Arne (Ruairi O´Connor) - og så begynder kampen for at befri Arne. Jeg vil ikke røbe det hele, men det viser sig, at besættelsen af drengen skyldes en forbandelse. Denne forbandelse skal derfor brydes, før Arne kan befries. Gennem mange ret så uhyggelige episoder lykkes dette til sidst. Mens Arne er besat, begår han et mord. I den efterfølgende retssag forsøger Warrens og Arnes advokat at få han frikendt, fordi han begik drabet, mens han var under fuld kontrol af dæmonen og derfor ikke selv var medvirkende til drabet. Se selv, hvordan retssagen endte.
Fup eller fakta?
Som ved de andre film kan man naturligvis spørge sig selv, om det nu er virkeligheden, der beskrives - eller om det er en fiktiv fortælling. En del fakticitet er der i hvert fald: retssagen skulle havde fundet sted og Warrens medvirkede. Man kan nok aldrig hverken falsificere eller verificere alle Warrens' optegnelser, lydoptagelser og film mm. Det bliver til syvende og sidst et spørgsmål om tro. Som sædvanlig samarbejder de med den katolske kirke, der jo har en meget udviklet og gennemtænkt praksis for den slags tilfælde, og som arbejder videnskabeligt og metodisk – blandt andet for at sikre sig, at man ikke kalder andre ting (fx psykiske lidelser) for dæmonbesættelser.
Bibelen omtaler mange konfrontationer mellem Jesus og dæmoner, der har besat mennesker. Jesus driver i hvert eneste tilfælde dæmonen eller dæmonerne ud af det stakkels menneske - og han instruerer sine disciple i at gøre det samme. Så der er en solid kristen basis for at tage disse fænomener alvorligt og gribe ind for at hjælpe mennesker, der er besat. "Redskaberne" er Bibelens ord samt bønner – og her i filmen (som typisk i den katolske praksis) suppleret med kors og vievand.
Forbandelse
Selve begrebet forbandelse er klart bevidnet i Bibelen. Men at det kan medføre besættelse, står der intet om. Endvidere opregner Bibelen ingen af de betingelser omkring ophævelsen af en forbandelse, som Warrens åbenbart kender til. I Bibelen er det altid nok at befale dæmonerne forsvinde, idet man henholder sig til Jesus' magt og autoritet. Jeg undrer mig lidt over disse betingelser, der gør det hele lidt magisk: altså at man skal kende nogle bestemte ting og gøre noget ganske bestemt for at kunne bekæmpe dæmonen. Det er i hvert fald ikke bibelsk bevidnet. Jeg skal ikke udelukke, at det kan være sandt, men jeg føler ikke, at filmens fortælling hviler lige så sikkert på det bibelske fundament, som de foregående film.
En forfærdelig hemmelighed
Undervejs i opklaringen af forbandelsen (dens ophavsmand, dens udførelsessted osv.) støder Warrens på en forfærdelig hemmelighed, som en gammel katolsk præst bærer på. Et element i filmen, der både overrasker og samtidig på en måde rummer en vis kritik af nogle af de livsbetingelser, der gælder for en romersk-katolsk præst. Et spændende og overraskende tvist i en film, hvor det ellers er kampen, mysteriet og livsfaren, ægteparret udsætter sig selv for undervejs, som bærer filmen og giver den dens kvaliteter. Filmen rummer stærke og uhyggelige scener.
Filmen er kommet på dvd og blu-ray.
Se artiklen Film med eksorcisme.