• INTERSTELLAR TV3 | 20-08-18 | kl. 20.00

  • TEMA kristne film Trosbaserede film - fx SAME KIND OF DIFFERENT AS ME

  • TEMA serier FX FAUDA 2

  • Anmeldte film med DENZEL WASHINGTON fx. THE EQUALIZER 2

  • TEMA Bibelfilm fx RISEN

  • TEMA familiefilm Tilladt for alle og fra 7 år - fx PADDINGTON 2

Nyheder

26.07.2018

Maria Magadalene - discipel og forbillede

Af Lars Dahle
En film om Maria Magdalene måtte bare komme! Hun har været sagnomspundet i århundreder og er central i en række fortællinger i moderne populærkultur.

Bibelbølgen fra Hollywood fortsætter med fuld styrke i amerikanske biografer. Maria Magdalene har været sagnomspundet i århundreder og er central i en række fortællinger i moderne populærkultur, blandt andet i Da Vinci Mysteriet, "Jesus Christ Superstar" og i The Last Temptation of Christ. Den kan nu fås på dvd/blu-ray i Danmark med titlen Mary Magdalene.

I Norge har filmen titlen "Den sande historie om Maria Magdalena". Et godt valg for at tiltrække opmærksomhed, men filmen udgiver sig slet ikke for at være en sandfærdig gengivelse af Bibelens historie. Derimod præges den af kreative tolkninger for at gøre fortællingen mere up to date.

Dermed er filmen et tydeligt eksempel på, hvor vigtigt det er at være bevidst i vort møde med populærkulturelle budskaber, sådan at vi er åbne både for at bekræfte, men samtidig udfordre formidlingen med udgangspunkt i kristen tro. Dette er selve kernen i det, vi kalder dobbeltlytning - til Bibelens og samtidens tekster.

Filmen afviser flere myter
Rent filmisk er den smuk og betagende, med flotte landskabspanoramaer, troværdige miljøskildringer og nære personskildringer. Ikke mindst fremstår Maria Magdalene som en fascinerende karakter. Til tider har filmen desuden et næsten poetisk præg. Verbalt rammes den ind af Jesu lignelse om sennepsfrøet, men her er det en kvinde, der lagde frøet i jorden. Samtidig indrammes filmen billedmæssigt af drømmeagtige skildringer af Maria, der flyder under vandet. Denne åbnings- og afslutningsscene gentages også i forbindelse med skildringen af Jesu lidelse.

Det er ellers interessant at bide mærke i, at filmen afviser flere kendte myter om Maria Magdalene. Hun fremstilles ikke som prostitueret, sådan som det ofte har været tilfældet i populærkulturen. Baggrunden for denne myte er en sammenblanding af den anonyme prostituerede kvinde i Lukasevangeliet kap 7 og Maria Magdalene, som omtales i Lukasevangeliet kap. 8. Filmen beskriver heller ikke Maria Magdalene som Jesu hustru, sådan som en anden kendt myte gør, men som den førende kvinde blandt Jesu disciple. Dermed bidrager filmen til at synliggøre den revolutionerende rolle, Jesus gav kvinder.

Dybe hints til Guds kærlighed
Vi kan også bekræfte forståelsen af Guds rige, sådan som filmen skildrer den gennem Maria Magdalene. I modsætning til de andre disciple i filmen, lægger hun vægt på, at Guds rige er noget åndeligt og ikke noget politisk eller militært. Hun anerkender Jesus som Helbreder, rabbi og Messias. Endvidere tager hun kaldet fra Jesus om at forkynde Guds rige i ord og gerning for pålydende og er på en konkret måde kanal for at vise Guds barmhjertighed til mennesker i nød. Filmen giver her tydelige hints til Guds dybe kærlighed og ufortjente nåde til os alle.

Samtidig er der grund til at udfordre filmen på en række områder. Selvfølgelig har filmskaberne kunstnerisk frihed - og dermed en utvetydig ret til også at lave kreative tolkninger. Men det at respektere den filmiske frihed betyder ikke, at vi dermed accepterer enhver forudsætning, som filmskaberne lægger til grund for sit arbejde.

I denne film ser vi ikke mindst klare spor af et feministisk perspektiv, noget som på en og samme tid opleves troværdigt og udfordrende. Vi møder en gennemgående spænding mellem Maria Magdalene og de mandlige disciple under ledelse af Peter. Helt fra begyndelsen af discipelvandringen til tiden efter opstandelsen har de vanskeligt ved at acceptere hendes centrale rolle. Beskrivelsen af de mandlige disciple synes til tider noget karikeret, mens skildringen af Maria Magdalene er temmelig idealiseret. Bag disse beskrivelser synes der at ligge en forkærlighed for de såkaldte gnostiske evangelier hos filmskaberne. Filmens konflikt mellem Peter og Maria er for eksempel hentet fra det gnostiske skrift Mariaevangeliet, altså en tekst som er meget senere end de fire evangelier i Det nye Testamente.

Hendes liv blev forvandlet
Rulleteksterne i filmen henviser til en anden misforståelse. Der påstås det, at Maria Magdalenes rygte som prostitueret skyldes en prædiken af pave Gregor i 591. Sandheden er imidlertid, at hun var en meget populær helgen i middelalderen. Oplysningen om at pave Frans i 2016 erklærede 22. juli som en årlig officiel festdag til ære for Maria Magdalene som "Apostel over apostlene", er derimod rigtig.

Selv om filmens detaljer afviger i mange scener fra øjenvidnefortællingerne i de fire evangelier, får vi her et tankevækkende møde med Maria Magdalene som Jesu discipel, ven og vidne. Måske kan det føre til en udforskning af, hvad de fire evangelier faktisk siger om hende. Her er en kort version:

Evangelierne giver et tydeligt billede af en jødisk kvinde fra fiske- og duebyen Magdala. Hendes liv blev totalt forvandlet i mødet med Jesus. Hun havde personligt oplevet af blive helbredt af Jesus. Hun blev præget af vandringen i Jesu følge, og af mødet med Mesterens undervisning og hans mange helbredelser. Og selv højdepunktet blev hendes centrale rolle som øjenvidne til Jesu død og begravelse og til den tomme grav og Jesu opstandelse.

Er vi villige til at lære af Maria Magdalenes trofasthed som Jesu discipel og vidne?


© snakkomtro.com (damaris.no)




Annoncer
 

filmogtro.dk bruger cookies. Se mere information Acceptér cookies