NÆRVÆRENDE STEMME I EN FORSLÅET VERDEN
Mister Rogers’ Neighborhood
Amerikaneren Fred Rogers (født 1928, død 2003) voksede op i en stærk, kristen familie, der havde fokus på at være noget for andre. Da hans forældre købte datidens populære teknologi: et TV, så Fred et plat underholdningsprogram, hvilket satte gang i en livslang vision om at bruge bl.a. sin tro, sine værdier og sit store musikalske og kreative talent på at lave kvalitets-TV for børn (og deres familier). Børn skulle lære om verden og samtidig hjælpes med at tackle livets op- og nedture - ikke mindst de svære følelser - for på den måde at blive støttet i at udvikles sundt. Visionen førte til, at Fred udviklede og var vært på TV-børneprogrammet Mister Rogers’ Neighborhood, der blev sendt på TV fra 1968-2001. Han blev en kendt og elsket TV-ven for generationer af amerikanere. En genkendelig og tillidsskabende stemme som tålmodigt forklarede dybe og komplekse emner på en enkel og hjertevarm måde.
Fred Rogers og hans TV-børneprogram vækker ikke umiddelbart de samme varme følelser og taknemlige barndomsminder i en dansk kontekst, men nu får vi i Danmark endelig mulighed for at møde Mr. Rogers i skikkelse af en suveræn Tom Hanks i filmen "A Beautiful Day in the Neighborhood/En ven for livet". Filmen er baseret på en fabelagtig artikel om Fred Rogers. Den blev skrevet af den amerikanske journalist, Tom Junod og bragt i magasinet Esquire i 1998. Mødet med Fred Rogers forandrede Junods perspektiv på livet for altid, og han gav da også sin meget personlige artikel følgende rubrik: ”Can you say ...Hero?”
Filmen bruger format og figurer fra Mister Rogers’ Neighborhood-programmerne til at indramme og skabe overgange i fortællingen om møderne mellem Fred og en journalist, som skal skrive en artikel om Fred. I filmen hedder journalisten dog Lloyd Vogel og spilles af Matthew Rhys. Modsat de store ligheder mellem filmens og virkelighedens Fred Rogers, har Lloyd kun lidt tilfælles med virkelighedens journalist, Tom Junod. Lloyds familiære relationer og filmens historie herom er næsten ren fiktion.
Undervejs i "programmet" kommer vi også med Fred og Lloyd ud bag Neighborhood-studiets kulisser og videre ud i verden, hvor det underfulde og gode tager livtag med sorg og smerte. Fred trækker ligeledes både forunderlige og svære emner ind i Mister Rogers’ Neighborhood, der som alle gode TV-børneprogrammer også med fordel kan ses af voksne.
Vil du være min nabo?
Lloyd møder i begyndelsen Fred med skepsis. Er den positive, pædagogiske og omsorgsfulde Mr. Rogers en pengeglad, hyklerisk TV-persona? Eller er han måske snarere en helt eller en helgen? Eller er Mr. Rogers rent faktisk Fred Rogers i egen autentiske person? Et menneske som via beundringsværdig selvdisciplin, dedikeret tro, menneskekundskab og kærlighed dagligt øver sig på at lade sig bruge i det godes tjeneste til gavn for alle, han møder.
Filmen står stærkest i rejsen rundt i Fred Rogers tro, menneskesyn og energiske handlekraft. De vidunderligt rørende skildringer af hans kærlige og interesserede måde at se på, lytte til og tale med både børn og voksne leder tankerne hen på Jesus. Freds dage er fyldt med mennesker, men selvom han har meget at se til, tager han sig altid tid til at stoppe op og på sin hjertelige og insisterende facon tilbyde sit venskab til dem, han møder. Det er ikke uden grund, at han i USA har fået titlen: Amerikas favorit-nabo.
Fortællingen omkring den sårede og bitre Lloyd, der ikke kan håndtere sin vrede og smerte og derfor har brug for Mister Rogers og hans neighborhood-lektioner, viser Freds indflydelse på de mennesker, han kommer i kontakt med (inklusive publikum). Møderne mellem Fred og Lloyd er tankevækkende og opbyggende, mens Lloyds historie, som driver filmens handling fremad, virker ret forudsigelig. Kontrasten mellem Frank og Lloyd og især dele af sidstnævntes familie er stor, men heldigvis nuanceres dette en smule bl.a. via en scene sidst i filmen, hvor man fornemmer, at også Fred har sine indre kampe. Positivt er også den måde, hvorpå Frank og Lloyds ægtefæller - og de to ægteskaber portrætteres, selvom kvinderne forbliver bipersoner.
Se filmen - med din nabo
De ovennævnte små svagheder ødelægger ikke helhedsbilledet af en opløftende film med gode skuespilpræstationer. Tom Hanks ER Fred Rogers, og Matthew Rhys er også overbevisende som den sammenbidte, kyniske journalist.
Filmen har meget at sige til os i dag bl.a. om relationer, om det gode liv, om ords magt, om at takle negative følelser, om at bruge medier og berømmelse - ikke bare til noget, men til at udbrede nåde. Filmen indbyder til efterfølgende refleksion og samtale med både Gud og mennesker - og sidst, men ikke mindst inspirerer den i den grad til handling. Og det er netop, hvad den virkelige Fred Rogers opfordrer os til, når han under de afsluttende rulletekster synger en af sine kendte og elskede børnesange. Se et uddrag her under:
”You can make believe it happens and pretend some things are true
You can wish or hope or contemplate a thing you’ll like to do
But until you start to do it, you will never see it through
Cause the make believe pretending just won’t do it for you
It’s not easy to keep trying, but it’s a good way to grow.
It’s not easy to keep learning, but I know that this is so.
When you tried and learned, you’re bigger than you were a day ago ...
You got to do it, do it every little bit, and when you’re through, you can know who did it, for you did it, you did it.”
Filmen er kommet på dvd og blu-ray.
Se også refleksion: Alle har brug for lidt venlighed.
LovelessNelyubovDrama, Filmstriben.dkAf: Sprint Aagaard Korsholm 26.06.2018En forfærdelig fremragende skildring af kærligheds[mere] |
DetroitBiografi/baseret på virkelig historie, Drama, Thriller, Filmstriben.dkAf: Henrik Højlund 15.06.2018I sommeren 1967 medfører fjolleri og skud fra en l[mere] |
I min datters navnAu nom de ma filleBiografi/baseret på virkelig historie, Drama, Filmstriben.dkAf: Henrik Højlund 08.06.2018André Bamberski søger for enhver pris efter retfær[mere] |
DobbeltspilBackstabbing for BeginnersBiografi/baseret på virkelig historie, Thriller, Filmstriben.dkAf: Ketty Dahl 05.06.2018Per Fly har lavet en vigtig og spændende film med [mere] |
BreatheBiografi/baseret på virkelig historie, Drama, Romance, Filmstriben.dkAf: Ketty Dahl 01.06.2018Stærk autentisk fortælling om Robin Cavendish, der[mere] |
Stefan Zweig: Farvel til EuropaVor der Morgenröte: Stefan Zweig in AmericaBiografi/baseret på virkelig historie, Drama, Filmstriben.dkAf: Anette og Jørgen Hedager Nielsen 08.05.2018Den jødiske forfatter Stefan Zweig forlod først i [mere] |
Human FlowDokumentar, Filmstriben.dkAf: Christoffer Winther West 17.04.2018I flygtningekrisen har vi set en strøm af menneske[mere] |
The Secret ManMark Felt: The Man Who Brought Down the White HouseBiografi/baseret på virkelig historie, Drama, Filmstriben.dkAf: Anette og Jørgen Hedager Nielsen 06.04.2018FBI's vicedirektør, Mark Felt, lækkede hemmelige o[mere] |
Vores livs ferieThe Leisure SeekerDrama, Komedie, Romance, Filmstriben.dkAf: Sprint Aagaard Korsholm 26.03.2018En rørende historie om et ægteskab, der hastigt næ[mere] |
All SaintsBiografi/baseret på virkelig historie, Drama, TEMA Kristne film, Affirm filmsAf: Peter E. Nissen 24.03.2018En ung præst ansættes til at lukke en døende kirke[mere] |
The Big SickKomedie, Filmstriben.dkAf: Ketty Dahl 13.03.2018En komedie som ikke er morsom er en selvmodsigelse[mere] |
Flugten til NiceUn sac de billesBiografi/baseret på virkelig historie, Drama, TEMA Anden verdenskrig, Filmstriben.dkAf: Anette og Jørgen Hedager Nielsen 09.03.2018Drengene Joseph og Maurice lever lykkeligt i Paris[mere] |
HeartstoneHjartasteinnDrama, Filmstriben.dkAf: Christoffer Winther West 19.01.2018En film af voksne til voksne. Teenagerne Christian[mere] |
MenasheBiografi/baseret på virkelig historie, Drama, Filmstriben.dkAf: Anette og Jørgen Hedager Nielsen 09.01.2018Den ortodokse jøde Menashe blev enkemand for et år[mere] |
Jacques - en mand af havetL'odysséeBiografi/baseret på virkelig historie, Drama, TEMA Biografiske film, Filmstriben.dkAf: Finn Andersen 12.12.2017Med flotte billeder under havet tager filmen os sa[mere] |