Alle anmeldelser - Animation

AnimationDramaKomedieFamiliefilmTEMA Familiefilm A/7 årTop 10 2010
Varighed: 107 min.
Instruktør: Lee Unkrich,
Medvirkende: Danske stemmer:Preben KristensenThomas EjeAnders Bircow,
 Magt,

Af: Mikael Arendt Laursen - 27.08.2010

Pixar laver verdens bedste computeranimerede tegnefilm! Derfor var forventningerne da også tårnhøje, da jeg satte mig til rette i biografsædet for at se det seneste skud på stammen. Og "Toy Story 3" er en flot film. Det er svært at forestille sig, at animationsfilm kan blive meget bedre end de nyeste Pixar-film. Alligevel forlader man biografen med en snert fornemmelse af, at der ikke var meget nyt at komme efter her. Jo, filmen følger flot op på de to første og er en naturlig afslutning på historien. Men jeg savner nok lidt aha-oplevelse denne gang.

Handlingen i "Toy Story 3" er dramatisk og til tider mindst lige så hæsblæsende som en moderne actionfilm. Fra første sekund er der fart over feltet, og de dygtige animatorer får lov til at vise os, hvad teknologien kan trække anno 2010. Efter den første sekvens introduceres vi for filmens hovedplot. Andy (Anders) er blevet atten år og skal på college (kollegie). Derfor skal der ryddes op på værelset, så lillesøster Molly (Mette) kan overtage det. Woody og de andre figurer fra Toy Story 1 og 2 frygter det værste, og mareridtet synes da også at blive en realitet, da alle undtagen Woody havner i affaldsdyngen. Der er tale om en misforståelse, men det finder legetøjet først ud af langt senere. Vennerne når at flygte fra affaldssækken, inden de ender i skraldebilen, og de gemmer sig i en kasse, der skal afleveres i daginstitutionen Sunnyside. Her møder de bamsen Teddy, der viser sig at styre legetøjet i institutionen med hård hånd. Og da situationens alvor går op for vores venner, tager handlingen for alvor fart.

Teknisk set er der meget lidt at udsætte på "Toy Story 3". Som nævnt henrykkes vi ikke af væsentlige nyskabelser, men kvaliteten er bundsolid og holder hele vejen. Læg mærke til flyttekassen, som legetøjet havner i i første del af historien. Eller gulvtæppet i bilens bagagerum! Eller Woodys fantastiske bevægelser, når han løber! Dejlige detaljer, som du kan finde mange flere af! Gensynet med Woody og hans venner er også dejlig. Har man været med fra 1'eren, er man på hjemmebane med det samme. Jeg er personligt vild med de små, grønne soldater, der stavrer af sted på deres plastikplader! Herligt! Og senere dukker den Fisher Price-telefon, som jeg selv havde som barn, pludselig op og ser nøjagtig sådan ud, som jeg husker den! Selv lydene fra den er de samme! Nostalgi for alle pengene! Så er der alle de rappe replikker ("Lad os se, hvad vi går for på eBay") og henvisningerne til kendte actionfilm ("Mission Impossible" m.fl.) der også fascinerer. Flot lavet alt sammen! Og for første gang oplever jeg her en 3D-film, hvor denne del af effekterne er i harmoni med resten af filmen, så jeg ikke blev træt af det undervejs.

Men når jeg ikke kan give "Toy Story 3" absolut topkarakter skyldes det primært, at denne 3'er er blevet så voldsom og til tider uhyggelig, at den ikke længere kan samle hele familien. De mindste vil helt sikkert gemme sig bag mor eller far op til flere gange undervejs. Intro-scenen er voldsom, men ikke uhyggelig, men senere bliver legetøjet smidt ud og er ved at kvæles. Buzz Lightyear som barsk fangevogter, en uhyggelig babydukke med et halvt tillukket øje (den er totalt skræmmende!), scenen hvor Teddy og hans to kammerater bliver efterladt, aben i overvågningscentralen, forbrændingsanstalen osv. er uhyggelige. Det er en meget voldsom film, selvom den ender godt. Samtidig bruges der til tider nogle ganske avancerede ord - og der bliver plads til ca. to (små) bandeord undervejs.

Den gennemgående pointe i filmen er de grundlæggende forskellige livsopfattelser, man får, når man på den ene side har haft en lykkelig barndom, hvor kærlighed og venskab har været det centrale (Woody), og når man på den anden side er blevet svigtet og kasseret (Teddy). Teddys motto er: "Ingen ejere = ingen hjertesorg" og "Vi har ikke brug for ejere - vi tager skæbnen i egen hånd!". Woody kæmper hele vejen igennem filmen for at rydde misforståelsen af vejen om, at Andy (Anders) ville smide hans venner ud. Han kæmper for venskabet og ønsker at vende tilbage til sin ejer. Og selvom Teddy er ond og barsk, tilgiver Woody ham og redder ham fra "døden". Filmen bliver på den måde en god oplevelse og viser, at sande værdier som venskab og tilgivelse er den rigtige vej frem - uanset omkostningerne!

"Toy Story 3" er en flot film, som jeg gerne anbefaler. Men hav lige en pude klar til de mindste!

P.S. Læg mærke til pigen Bonnie (Bolette) - hun er bare herlig!

P.P.S. Læg også mærke til den fine kortfilm "Day & Night" som vises som introduktion til selve filmen i biograferne. Den er som mange af de tidligere kortfilm fra Pixar et lille mesterværk, som også giver stof til eftertanke!

Bedømmelse: 2.7 af 6. 3 stemme(r).