Varighed: 111 min.
Instruktør: Lars Kraume,
Medvirkende: Leonard ScheicherTom GramenzLena KlenkeJonas Dassler,
 DDR,

Af: Ketty Dahl - 10.05.2019

FANTASTISK FILM

I begejstringens rus er jeg nødt til at hoppe ud i at uddele stjerner med det samme: 6 stjerner ud af 6! Mindre kan ikke gøre det. Denne film burde være obligatorisk i alle udskolingsklasser og alle gymnasieklasser, for hvad er dannelse, hvis ikke det også er at stifte bekendtskab med frihedens væsen og frihedens pris? Det er en film om idealisme, om venskab, om troskab og svigt, men ikke mindst en film om frihed kontra diktatur.

Rystende virkelighed på film
Filmens handling bygger på den virkelige historie om en klasse i DDR lige inden Muren bygges. En afgangsklasse, som valgte i samlet flok at ytre sig i et land, hvor ytringsfriheden ikke eksisterede. Man rystes gang på gang over, hvordan virkeligheden var i et land ikke langt fra Danmark for kun et halvt århundrede siden.

På en udgang til Vesttyskland ser to unge fyre fra DDR i biografen nyheden om den ungarske opstand mod den sovjetiske besættelsesmagt i 1956. Ungarerne demonstrerer for pressefrihed, frie valg og enden på sovjetisk undertrykkelse. Og de to unge bliver vidner til, hvordan de ungarske studerende står sammen og synger, mens det sovjetiske flag brændes af. Myndigheder sætter ind med magt, men da den ungarske hær slutter sig til de studerende, bliver det begyndelsen til en farlig optrapning af konflikten, hvor hundredvis af mennesker slås ihjel af den sovjetiske overmagt, der kører ind i Budapest med tanks.

Ungdom, trods og mod
Tilbage i DDR lytter de to unge og deres klassekammerater til den illegale radio, hvor de får nyheder fra Vesten. Og de opdager, at nyhederne fra Vesten ikke stemmer overens med den propaganda, de møder i de østtyske medier. Nyheder og sandheder er ganske enkelt ikke de samme i øst og vest, og de mennesker, der i vest betragtes som folkehelte, bliver i øst betragtet som fascistiske oprørere. Via den illegale radio hører de unge studerende, at man i Vesten i Strassburg har holdt to minutters stilhed til ære for de mange dræbte i Ungarn, og det giver de unge ideen til i kådhed at gøre det samme ved den efterfølgende undervisningstime i skolen. Men de to minutters tilsyneladende harmløse stilhed udvikler sig til at blive brutal alvor, for to minutters stilhed er en uacceptabel politisk demonstration i et diktatur som det østtyske, og snart bliver de unge stillet til regnskab for deres protest. Det koster at stå ved sin holdning i samvittighedsspørgsmål, især når også ens familie bliver involveret. Det kan koste dyrt, og de unge må nu hver især gøre op med sig selv, om de er villige til at betale prisen. For at kæmpe for frihed og ytringsfrihed har en pris. De bliver anset for statsfjender, fordi de tænker selv. Det bliver en hård kamp, hvor drenge bliver til mænd og piger til kvinder, der tør stå ved, hvad de tror på.

De unge spiller fremragende, og det gør filmen virkelighedstro, at det er en tysk film om tyskere indspillet på tysk, i stedet for at alt bliver omsat til engelsk. Denne film gør dybt, dybt indtryk. Se den. Den er et must!

Bedømmelse: 5.5 af 6. 8 stemme(r).

JENS, 09-11-19 17:28:
Fuldstændig enig - en af de bedste film jeg har set i meget lang tid! Eminent og usentimental spil af disse unge fremragende og ukendte skuespillere!