Produktionsår: 2007
Varighed: 114 min.
Instruktør: Preston A. Whitmore II,
Medvirkende: Delroy LindoIdris ElbaLoretta DevineChris Brown,
 Jul,

Af: Johan Schmidt Larsen - 08.12.2009

"Der er intet som en jul, hvor hele familien er samlet. For første gang i årevis kommer alle Whitfield-familiens børn hjem for at holde juleferie hos Ma'Dere (Loretta Devine) og hendes kæreste Joe (Delroy Lindo) - og de har alle sammen medbragt masser af bagage. Mens juletræet pyntes, afsløres deres hemmeligheder, og deres indbyrdes forhold sættes på en hård prøve. Men de knytter igen familiebåndene og fejrer en vidunderlig jul i familiens skød."

Sådan beskriver filmselskabet denne julefilm. Og det kunne lyde som ansatser til en troværdig skildring af en moderne sammenbragt families problemer omkring juletid – problemer som nødvendigvis vil opstå, når papbørn og papforældre skal mødes på kryds og tværs. Alle i den afroamerikanske familie kommer med forskellige lig i lasten. Problemet er bare, at manuskriptet er overfladisk og uden indre sammenhæng. Dialogerne mangler dybde og troværdighed, og derfor falder skuespillernes forsøg på at få noget brugbart ud af deres karakterer totalt til jorden. Jo, familien bliver forsonet, "for det skal man jo, når det er jul", men som publikum tror man ikke på historien, blandt andet fordi det er særdeles vanskeligt og identificere sig med filmens flade karakterer.

Alle elementerne til en god jul er for så vidt til stede. Husfaderen og papfaderen beder bordbøn, familien går i kirke og præsten prædiker, men det fungerer alt sammen som ligegyldige kulisser. Filmens "forsøg" på skildre "kristendom eller religiøsitet" fungerer ganske enkelt ikke, fordi religiøsiteten stort ingen konsekvenser får for familiens livsførelse og omgang med hinanden.

Personligt har jeg instruktør og producent mistænkt for at ville lave en hurtig seriefremstillet tv-film, hvis eneste formål er at få en federe tegnebog. Filmen virker i hvert fald som en sæbeopera, der absolut intet har på hjerte, hverken kunstnerisk, etisk eller menneskeligt.

Bedømmelse: 2.0 af 6. 1 stemme(r).