• HAMMARSKJÖLD nu i biografen

• THE ZONE OF INTEREST nu på dvd og blu-ray

The Witcher sæson 1 (serie)

Netflix-serien "The Witcher" tager os ind i et kendt middelalderunivers med drager, riddere, elver og troldmænd. Men først og fremmest tager den os med ind i nogle meget fascinerende og usædvanlige personers liv.

ActionAdventureDramaTEMA Serier
Produktionsår:
Varighed: 467 min.
Instruktør: Alex Garcia LopezAlik SakharovCharlotte BrändströmMarc Jobst,
Medvirkende: Henry CavillFreya AllenAnya ChalotraEamon Farren,
 Magi,
 Magt,

Af: Sprint Aagaard Korsholm - 14.01.2020

NYSKABENDE FANTASY-SERIE

Netflix har taget hul på en ny serie. Vi ved allerede nu, hvor vi har haft få uger til at se sæson 1, at de også har købt sæson 2. Diverse netsider vil vide, at der nok er 7 sæsoner i alt – nu må vi se.

Magi og skæbne
Vi befinder os som så ofte i fantasy-serier i en middelalderverden. I modsætning til de fleste andre af den slags serier, ser vi ikke begivenhederne ud fra mere almindelige synsvinkler. Vi hører godt nok om konger og dronninger og forskellige riger, men det er mest som en beskrivelse af rammerne for selve dramaet. Det vigtige her er det, der overskrider almindelige menneskelige egenskaber. Godt nok interagerer handlingen med almindelige mennesker og almindelige menneskelige styrker, svagheder og længsler, men fokus er på de metafysiske ting, altså alt det, der ligger ud over, hvad naturvidenskab kan gøre noget ved. Sagt med to begreber, der er nøgleord i serien: magi og skæbne.

Omskabte mennesker
Seriens tre hovedpersoner har flere ting til fælles, om end deres ydre fremtoning er yderst forskellig: en blond teenagepige med spids næse og en fortid som prinsesse; et flot muskelbundt af en mand og en voldsomt tiltrækkende sorthåret voksen kvinde. Alle har de en forlist familie bag sig. Alle rummer de mere, end almindelige mennesker gør:

Geralt fra Rivia (Henry Cavill) blev som stor dreng ved hjælp af magi "muteret" til at blive en witcher. Det vil sige en person med overmenneskelige kræfter og evner og en overlevelsesevne langt ud over almindelige mennesker. Hans formål er at ernære sig ved – mod betaling – at nedslagte nogle af de mange monstre, der plager mennesker i denne verden. Yennefer (Yen, Anya Chalotra) fra Vengerberg begynder sit liv som vanskabt pige, der foragtes af de fleste og sælges til en troldkvinde for under det halve af, hvad en gris koster. Men hun har evner og består sin uddannelse, hvor man som eksamensgave får en ny krop. Prinsesse Cirilla (Ciri, Freya Allen) har arvet nogle magiske evner, men endnu er hun selv ret uvidende om, hvad det kan føre til. Derimod er hun blevet pinlig bevidst om, at mange ser hende som den altafgørende nøgle til at åbne for skæbnens rigdomme. Derfor jagtes hun af folk og magter, der ikke skyr noget middel for at få hende over på deres side.

Kærlighed og krig
Geralt er som witcher egentlig frarøvet følelser, men forelsker sig vist alligevel i Yen. De to har i hvert fald et meget spændingsfyldt forhold. Geralt er den typiske mand, der mest udtaler sig ved at sætte tungespidsen i ganen og brumme lidt. Dog snakker han en del med sin trofaste hest. Men som han siger til Yen: "Når jeg er sammen med dig, siger jeg mere på én time, end jeg ellers siger på en hel uge. Og jeg fortryder det bagefter." Så mon ikke manden er lidt lun på hende. Filmen rummer en del vold, men ikke så mange store slagscener med kæmpe hære, som så mange andre serier gør. Der er for øvrigt meget lidt sex i den. Serien er til gengæld fyldt med dialog og spil mellem især Geralt og Yen, men også mellem Ciri og dem, hun løber ind i. For mig er seriens helt store kvaliteter, at den tilfører karaktererne indhold og baner vej for megen underfundig humor og tankevækkende småfilosofiske ting, man kan tygge lidt på. Samtidig indeholder seriens univers en del overraskende elementer i noget, der ellers lyder så velkendt: elver, monstre, dværge, troldmænd, drager og den slags. Men disse elementer vil jeg ikke spoile her.

Etik og religion
For især Geralt spiller etik en stor rolle, hvilket gir ham en meget stor skepsis overfor alle magtfulde personer: dronninger og konger, troldmænd og troldkvinder mm. Men hvad tror han på? Hvis han selv skal udtrykke det, så gør han sig ikke så dybe tanker. Men dialogerne afslører, at han har en hel del dybere tankegods. Skæbnen spiller en afgørende rolle for ham og for mange af hans samtidige. Ikke som noget, der har bestemt alt, så mennesker kun er viljesløse skakbrikker. Men som en kraft, der former tilværelsen, og som en lovgiver, man gør klogt i at ville adlyde fremfor at gøre oprør imod. Skæbnen har åbenbart knyttet Geralt og Ciri sammen – og det vil han for enhver pris prøve at leve op til.

Ud over skæbnetroen, åbenbarer sæson 1 i hvert fald tre metafysiske fænomener mere:

Dyrkelsen af "Den hvide flamme" er den mest religion-agtige af dem. Et folk, anført af en af Yens kollegaer, prøver med krig og magi at udbrede denne tro til alle andre. Dens tilhængere mener at være "frelst", hvorfor de er ret ligeglade med, om de dør. Trods den hvide farve er der meget sort i denne "religion" – fx at dens troldkvinde betjener sig af sort magi og siger, at netop denne magi er uden grænser. Det leder jo tankerne hen på satanisme, hvis vi skal sammenligne med vores verden.

Magien er den anden metafysiske ting i serien. På skolen lærte Yen om denne magi, der altid består i at kontrollere kaos og "betale" noget for at kunne opnå resultater. Magiens formål er egentlig at tjene menneskeheden og forbyde den førnævnte sorte magi.

Den tredje ting repræsenteres af et særligt folk, der lever i en fortryllet skov – men endnu ved vi ikke så meget om deres kræfter eller deres tolkning af virkeligheden.

Et godt råd
Vi er en del, der i de første par afsnit spekulerede på, om serien var værd at se til ende. Men hæng på! Med tiden begynder tingene at hænge sammen, og tempoet og intensiteten øges! Vi er mange, der med abstinenser venter på sæson to. I mellemtiden kan vi jo indgå væddemål om skæben for Geralt, Yen og Ciri i næste sæson! Og gætte på, hvilke nyskabelser, vi skal møde i næste sæson.

Kan ses på Netflix.

Bedømmelse: 5.8 af 6. 6 stemme(r).