Varighed: 122 min.
Instruktør: Tommy Lee Jones,
Medvirkende: Tommy Lee JonesHilary SwankSonja RichterMeryl Streep,

Af: Sprint Aagaard Korsholm - 08.12.2014

KVINDER OG MÆND UNDER EKSTREMT PRES

En kvindelig homesman
"Homesman" var benævnelse for dem, der påtog sig den opgave at bringe folk, der var immigreret til det vilde vest, tilbage til civilisationen. I denne film er den ene homesman en kvinde. De tre, der skal bringes tilbage er også alle kvinder: unge kvinder, der er blevet sindssyge på grund af det pres, den hårde vinter med blandt andet fattigdom, sygdom og børnedød påførte dem og deres ægtemænd. Den lille menighed i nybyggerbyen beslutter at sende de tre kvinder (Grace Gummer, Miranda Otto og Sonja Richter) tilbage til mere trygge forhold, hvor der er ressourcer til at tage sig af dem. Men hvem vil påtage sig det farlige hverv at gøre det? En driftig single-kvinde, Mary Bee Cuddy (Hilary Swank), der har stor succes med sin farm, men ikke i kærlighed, siger ja til at gøre det, som mændene ikke vil! Hun redder en for hende ukendt mand, Briggs (spillet af Tommy Lee Jones selv) fra hængning mod, at han lover at være homesman sammen med hende.

En farlig rejse
De to begiver sig af sted på kuskesædet af en vogn, der rummer de tre sindssyge kvinder, der må bindes for ikke at gøre skade på sig selv og hinanden. Foran dem ligge en rejse på flere uger gennem den kæmpestore øde prærie med dens mange farer. Undervejs møder de mange slags mennesker, der sjældent vil dem noget godt. Samtidig udvikler forholdet mellem de fem personer sig, og presset stiger fra dag til dag. Kan den over-samvittighedsfulde perfektionistiske og idealistiske Mary Bee klare presset? Kan den tilsyneladende meget egoistiske lykkeridder Briggs? Kan de tre kvinder? Se selv filmen, der rummer nogle virkeligt overraskende ting undervejs, og som har en tankevækkende afslutning. Undervejs er der mange, der dør, og vi møder også ret usympatiske former for sex. Ikke så voldsomme scener, men en hudløs realistisk skildring af en vild tilværelse, hvor der nok bare ikke sker de fantastiske ting, der så tit sker i film. Læg for øvrigt mærke til inskriptionerne på de "gravsten" i træ, vi møder undervejs i filmen!

Pres, kønsroller og tro
På vej ud af biografen sagde jeg impulsivt: "Det var en virkelig god film – men hvad handlede den om?" Det gode i filmen var ikke så svært at beskrive: gode skuespillere, intens miljøbeskrivelse, sceneopbygning og handling, totalt overraskende momenter undervejs, en fornemmelse af autenticitet, osv. Filmen vækker mange tanker og følelser - men hvad handler den om? Den beskriver nogle rigtig barske vilkår og nogle mennesker, der på hver deres måde prøver at håndtere dette pres. De tre kvinder, der bukker under og bryder ud i sindssyge. Deres mænd, der måske heller ikke er helt ved deres fulde fem. Nogle mere "normale", der med meget forskellige motiver prøver at hjælpe: Mary Bee ud af idealisme og Briggs, fordi han har lovet det og får 300 dollars ud af det. Det med motiverne bliver dog noget mere komplicerede, efterhånden som vi får et indblik i de to homesmens fortid, tanker og følelser. Temaet med mennesker under voldsomt pres, er nok mit bedste bud på filmens fokus. Eller måske endnu mere konkret: kvinders reaktion på voldsomt pres, og mændenes manglende evner til at hjælpe dem. Så kønsroller er også et bud på temaet. Endvidere er der meget om kristen tro i filmen. Mary Bee er skildret som overbevist kristen, der beder til Gud undervejs. Vi får også lidt indblik i troslivet hos præsten og resten af den lille menighed – og hos præstekonen i Iowa (spillet med charme af Meryl Streep), der tager imod de tre stakkels kvinder for enden af den lange rejse. Kan deres tro hjælpe dem med at klare presset? Gør Gud mirakler undervejs? Se selv filmen og foretag din egen bedømmelse.

Bedømmelse: 4.6 af 6. 12 stemme(r).