• THE LONGEST RIDE TV3 | 26-09-19 | kl. 22.10

  • I biografen SER DU MÅNEN, DANIEL

  • I biografen I TRYGGE HÆNDER

  • På dvd/blu-ray GØG OG GOKKE

  • TEMA serier FX LEFTOVERS SÆSON 2 & 3

  • TEMA - kristne film Trosbaserede film - fx THE SHACK

Alle anmeldelser - Drama

The Guard of Auschwitz

DramaTEMA Anden verdenskrig
Produktionsår: 2018
Varighed: 86 min.
Censur: 15 år
Instruktør: Terry Lee CokerVincent McEveety,
Medvirkende: Lewis KirkClaudia Grace MckellMichael McKell,
Stikord:
 Valg,










Anmeldelse:

Af: Anette og Jørgen Hedager Nielsen - 25.06.2019



JEG ER SOLDAT OG FØLGER MINE ORDRER

Vi har set en holocaust-film med den unge, nygifte jøde Helena og den sympatiske unge, nazistiske fangevogter Hans som hovedpersoner. Umiddelbart kan det lyde som endnu en udgave af noget, vi har set flere gange, men "The Guard of Auschwitz" er anderledes. Det er absolut en lavbudgetfilm, men det, der er blevet råd til, er gennemført med omhu og dygtighed. Kulisserne i Auschwitz er vægge af genbrugsbrædder. Bortset fra ankomsten er der ingen udendørs scener. Der er heller ingen scener med større grupper. Vi ser nogle tilfældige henrettelser med en pistolkugle i panden. Eller rettere: Vi ser aldrig andet end hånden, der trykker på aftrækkeren, for det er en film, som stort set ikke viser vold. Der er masser af vold, men vi ser det ikke.

Langsomt og godt
Det er en meget langsom film med lange scener uden nævneværdige klip. Der eksperimenteres dygtigt med modlys, damp og andre billedeffekter, og der er sigende krydsklip mellem parallelle scener. Musikken bruges meget effektfuldt, og er i høj grad med til at understrege stemningen. Meget fortælles gennem antydninger, men man er ikke tvivl om, hvad filmmagerne ønsker at sige. Skuespillerne leverer en troværdig indsats, og manuskriptet trækker ting frem, som vi også i dag har godt af at tænke over.

Langsomheden klæder filmen. Der bliver tid til at følge med følelsesmæssigt og tankemæssigt. Indimellem bliver det lidt teateragtigt. Flere scener og dialoger kunne uden bearbejdning overføres til et teater. Om det er godt eller skidt i en ny film, må være et spørgsmål om smag og temperament. Inden for denne films rammer oplevede vi det helt fint. Det er dog ærgerligt, at skuespillerne taler engelsk.

Samvittigheden rører på sig
Et eksempel på, hvordan dialogerne fungerer, har vi i en mere end 7 minutter lang scene, hvor Hans sidder ved sit arbejdsbord og Helena går frem og tilbage foran ham. Her er et klip fra samtalen:

Hans: I må da ønske, at vi alle dør. At vi får en smertefuld død.
Helena: Det er forskellen mellem mig og dig. Hvis jeg ønskede, at du led, ville jeg være ligesom dig. Som SS. Det ville ikke glæde mig at ville fremmede noget ondt. Jeg vil bare have ret til at leve mit liv. At se de grønne marker igen. At indånde luft, som ikke indeholder lyden af tusind skrigende sjæle. Du skal overleve dette, så du resten af dit liv kan huske, de valg du traf.

Helenas mand bliver dræbt, fordi han ikke vil melde sig til sonder-kommandoen, der har til opgave at rydde ligene ud af gaskamrene. Men Hans siger stolt, at han er soldat, og at han kun følger sine ordrer. Selvom hans samvittighed er dybt foruroliget, og han er tæt på at tage selvmordspillen, så fortsætter han for fædrelandets og for flagets skyld.



Brugerkarakter:

Gemmer din stemme...
Bedømmelse: 4.0 af 6. 1 stemme(r).
Klik på en af stjernerne for at afgive din stemme

Ingen kommentarer
Tilføj kommentar

* - påkrævet felt

*

*
*
Annoncer