Alle anmeldelser - Komedie

Den engelske version er en troværdig gendigtning af "Kærlighed ved første hik", men den efterlader ikke et nyt indtryk og virker derfor overflødig.

KomedieRomance
Varighed: 89 min.
Instruktør: Barbara Rothenborg,
Medvirkende: Devon WerkheiserScout Taylor-Compton,

Af: Michael Agerbo Mørch - 31.12.2009

Da Regner Grasten i 1999 lancerede "Kærlighed ved første hik" var der tale om en øjeblikkelig succes. Jeg kan huske, min storesøster købte den på VHS-bånd, og jeg så da også med som den gode lillebror, jeg var. Om denne nye indspilning af filmen, nu med engelske skuespillere, bliver en lige så stor succes er dog tvivlsom. Det er der flere grunde til:

1. Filmen genbruger stort set manuskriptet fra den originale film, det vil sige, at der blot er tale om en genindspilning, og det virker langt på vej overflødigt.
2. Folk er formentlig ved at være lidt mætte af "Anja og Victor"-hypen, som efterhånden har hærget det danske filmland - positivt og negativt - gennem de sidste 10 år.
3. Det amerikanske filmmarked flyder med kærlighedskomedier, og jeg tvivler på, at denne film er sjov og underholdende nok til at skaffe sig et stort publikum, og det er et problem for en film, der er metervare.

Skuespillerne gør det langt på vej ret godt, og spiller de uskyldige high school-roller med stor indlevelse. Scout Taylor-Compton (Anja) er højaktuel med "The Runaways", hvor hun spiller sammen med en af de største teenagestjerner for tiden, Kirsten Stewart (Twilight). Hun gør det også meget godt, men om der er en kommende Nicole Kidman i hende, skal være usagt.

Billederne og scenografien er sikker, men ikke nogen æstetisk beruselse. Det giver dog et fint indblik i den måde det amerikanske samfund præsenterer sig i ungdomsfilmene; som et samfund, hvor forældrene er skøre, arbejder meget, og børnene stener i skolen og har for meget fritid.

Selve handlingen er næsten ligesom i "Kærlighed ved første hik", men for de uindviede vil jeg kort gennemgå nogle hovedtræk. Victor Knudsen er 1. års i high school, og bliver allerede tredje dag forelsket i Anja, som er næsten-kærester med skolens rigeste og sejeste fyr, Peter. Derudover er hun 3. års og dermed totalt uopnåelig. Victor har dog to venner og en lillebror, som bestemt ikke lader dét være en hindring for at gøre indtryk på Anja. Gennem en fest, nogle snydeinvitationer, nogle hikketure, et videokamera, en fugleedderkop osv. gør Victor langsomt indtryk med sin klodsede charme. Men hvordan er det nu lige, man gør arbejdet færdigt, når man aldrig har prøvet det før?

Her har vi filmens problem. I pressematerialet bliver der lagt op til, at filmen har en god sexetik. Det er måske rigtigt, hvis etikken er, at man skal have sex med dem, man kan lide, hvis "bare" man husker at være beskyttet. For mig at se gør det ikke den store forskel. Prævention er selvfølgelig en god ting, men filmen tager ikke førægteskabelig sex op til debat. Og det på trods af, at nærmest hele filmen handler om dette. Derimod gentages det flere gange, at Anja da umuligt kan gå ud af high school som jomfru. Det ville være taber-agtigt.

Det til trods, er filmen hyggelig og delvis sjov. Filmen er tilladt for alle, og det er da også først og fremmest en familiefilm, som kan ses af voksne og teenagere. Der er gode muligheder for en efterfølgende snak om at vælge den eneste ene, og hvad det vil sige at gemme sex til ægteskabet. Har man lyst til at vide mere om emnet i den anledning, kan besøge hjemmesiden www.adamogeva.dk, som giver god og troværdig vejledning og hjælp.