Efter massefyringer følger vi en lille håndfuld mænd, der prøver at komme på fode igen. Både dem selv og deres familier reagerer forskelligt.

Produktionsår: 2010
Varighed: 109 min.
Instruktør: John Wells,
Medvirkende: Ben AffleckKevin CostnerChris CooperTommy Lee Jones,

Af: Anette og Jørgen Hedager Nielsen - 23.08.2011

Det er den 15. september 2008, og den amerikanske økonomi går i baglås. For at holde på aktiernes værdi splittes store firmaer op, og de urentable afdelinger lukkes med hård hånd. Det sker uden hensyn til de mange ansatte, som mister deres job. Vi følger en gruppe mænd, som befinder sig lidt oppe i systemet i et stort firma, og vi er med, når de en efter en ryger ud. Vi er også med dem hjemme, så vi kan følge, hvad der sker i et ægteskab, når livssituationen pludselig ændres drastisk.

Det er en amerikansk film, men filmens temaer er almene, så det fremmedartede sygesikrings- og pensionssystem bliver bare et ekstra krydderi. Hovedpersonen Bobby Walker (Ben Affleck) lever flot op til "den amerikanske drøm".  Han kommer fra små kår, men har gjort det godt karrieremæssigt. Han har en fotogen familie, bor i et fornemt hus og kører på arbejde i sin Porsche. Han tager jævnligt en runde på golfbanen og ser frem mod den næste forfremmelse og lønstigning. Men pludselig står han uden arbejde.

Så kommer alle de eksistentielle spørgsmål. Hvad er man egentlig, når man er arbejdsløs? Hvad gør det ved en mand, når han i flere måneder skal søge arbejde? Hvordan håndterer han det i forhold til ægtefælle og børn, venner og familie? Sig selv? Bobby Walker har en stærk ægtefælle, som støtter ham og sparker til ham, efter hvad han nu har brug for. Så heldige er de ikke alle sammen.

En lang række fremragende skuespillere gør filmen til noget særligt. Ben Affleck har vi set i flere letbenede roller, men her er han fremragende som den succesrige sælger, der skal finde sig selv, da det job, som han havde sin identitet i, forsvinder. Tommy Lee Jones er den samvittighedsfulde afdelingschef, der ikke ønsker, at pengene skal styre alt. Chris Cooper er den retlinede og stovte mand, der arbejdede sig hele vejen op fra gulvet til en ledende stilling. Og Kevin Costner er tømrermesteren, der har en hård skal, men et stort hjerte.

Emnet er knugende, og filmen går ikke uden om de vanskelige ting, men den har en passende mængde humor og kærlighed, som er med til at få det hele til at glide. Der bliver også plads til en ironisk skildret jobkonsulent, der skal overbevise de fyrede om, at det nytter at kæmpe for fremtiden. Der er en form for happy end, men den er ikke letkøbt, og filmen slutter sådan, at man selv må vælge, om man vil tro på, at det virkelig kan blive begyndelsen på noget nyt.

Bedømmelse: 4.3 af 6. 6 stemme(r).