Livet er en rejse, der skal opleves lige meget, hvor dårlig vejen er. Filmens sørgelige temaer om død og skilsmisse opvejes af massiv humor.

Varighed: 100 min.
Instruktør: Scott Hicks,
Medvirkende: Clive OwenEmma Booth,
 Sorg,

Af: Peter U. K. Jensen - 21.01.2011

"Livet er en rejse, der skal opleves lige meget, hvor dårlig vejen er." Sådan lyder nogle af de første ord i en helt igennem smuk og tankevækkende film, der på en ægte og livsglad måde giver rum for to store temaer: børns oplevelser af dødsfald og af skilsmisser. Det er en følelsesladet film med masser af flotte billeder i relativ langsomt tempo, så de livsnære sætninger kan få lov at forplante sig hos filmens publikum.

Sorgen rammer
I "The Boys are Back" befinder vi os i det solrige Australien, hvor den succesrige sportsjournalist, Joe Warr (spillet af Clive Owen) lever et godt liv med sin dejlige kone og den 6-årige søn, Artie. Pludselig går verden i stå for Joe Warr, da hans kone får konstateret uhelbredelig kræft og efter kort tids sygdom dør. Nu står han alene tilbage og kæmper en ulige kamp for at få styr på sin egen sorg, Arties sorg og svigerforældrenes sorg – samtidig med, at livets normale gøremål hober sig op til en ulige kamp, han er dømt til at tabe. Men han kæmper for at gennemføre dem.

Et skilsmissebarn møder sin far
Joe Warrs søn, Harry, fra et tidligere forhold melder sig pludselig på banen i Australien. Han kommer til at knytte tætte bånd til Artie, og sammen opfylder de et tomrum hos hinanden, skønt der er 8 år mellem dem. Harry er kommet til Australien for at få svar på ét spørgsmål – hvorfor forlod hans far ham? Ligesom rigtig mange skilsmissebørn oplever Harry at kæmpe med sorg, smerte og skyldfølelse. På mange måder den samme sorg, som filmens tre omdrejningspunkter alle kæmper med.

Masser af smil og manglende opdragelse
I filmen er det sørgelige tema opvejet af en masse humor, som præger hele filmen. I det hjem, Joe Warr forsøger at stable på benene som alenefar, er der mangel på konsekvens, oprydning og pligter! Hans livsholdning er aldrig at sige "nej", og det giver ham ikke så få udfordringer - og for publikum mange sjove scener! De glade sider opvejer fint det sorgfyldte og giver god balance.

God til sorgfyldte unge
Rigtig mange børn og unge i Danmark kæmper med sorg, savn og skyldfølelse. Som oftest på grund af tab – for nogle gennem dødsfald, men for rigtig mange i forbindelse med skilsmisser. Statistikkerne taler deres tydelige og sørgelige sprog! For mennesker, der har oplevet tab, er filmen en øjenåbner. For uanset, hvor dårlig livets odds er, skal livet leves! Filmens styrke er udover en god fortælling at få sat ord på mange af de følelser, som rigtig mange unge (og voksne) kæmper med. Derfor er filmen en god indgang til snak om sorg, tab og ikke mindst skilsmisser.