Alle anmeldelser - Animation

AnimationKomedieFamiliefilmTEMA Familiefilm A/7 år
Varighed: 97 min.
Instruktør: Tom McGrath,
Medvirkende: Danske stemmer:Søren PilmarkNiels OlsenMads Knarreborg,

Af: Christian Riis Jensen - 15.09.2017

SJOV FOR HELE FAMILIEN

”The Boss Baby” er en sjov animeret komedie for hele familien. Filmen drejer sig om, at en 7-årig dreng med en vild fantasi, Tim Templeton, har levet hele sit liv som enebarn. En dag får han en lillebror, som overtager hele huset. Al fokus, plads og kærlighed i forældrenes liv bliver rettet mod deres nye lille guldklump. Dog er der noget mærkeligt ved babyen, for han har jakkesæt på og opfører sig mystisk.

Både for små og store
Filmen lykkedes med både at kunne nydes af børn, unge og voksne. Alle kan de relatere til filmens historie, som dækker Tims forvirring over ikke at være enebarn længere og forældrenes kamp med at have en nyfødt baby. Da den er pjattet og sjov på den barnlige måde, er den velegnet til børn og barnlige sjæle, der elsker en smule uskyldig falde-på-halen humor. Til de unge og voksne sniges underforståede og skjulte jokes ind i dialogen, der dog ikke giver latterkramper. Der gemmer sig endda små referencer til andre film, som unge og voksne vil kunne opfange. For eksempel da Tims vækkeur - en troldmand med langt skæg, spids hat og træstav, som minder om Gandalf fra Ringenes Herre - på et tidspunkt i den engelske version siger: "He shall not pass!"

Historien i filmen er relativ simpel, hvilket kan få filmen til at virke gennemskuelig og langtrukken, men man hjælpes godt igennem handlingen takket være en overflod af sjove bemærkninger. En af grundene til, at filmen har fået en aldersgrænse på 7 år, er formentlig, at der er rigeligt med bar babynumse i løbet af filmen.

Søskendekærlighed
Der bliver fokuseret på det bånd, som Tim og Babyen knytter i deres kamp for at forhindre, at hundehvalpe stjæler forældres opmærksomhed, så de overser kærligheden og omsorgen for deres børn. Tim og Babyen får til sidst, hvad de hver især ville have. Tim er enebarn igen, og Babyen har fået et kæmpe kontor med et ufatteligt højt skrivebord og egen potte. Filmen har dog en hjertevarm slutning, hvor Tim skriver i et brev til Babyen - citeret frit efter hukommelsen: Hvis der ikke er nok kærlighed til, at de kan dele, så lover Tim, at Babyen kan få al hans kærlighed. Filmen afspejler meget godt betingelsesløs kærlighed mellem søskende trods deres indbyrdes fejder.