Jamal kæmper for at overleve i en verden af fattigdom og menneskelig afstumpethed, men en dag får han mulighed for at deltage i "Hvem vil være millionær".

DramaKomedieKrimiRomanceFilmstriben.dkTop 10 2008
Varighed: 120 min.
Instruktør: Danny Boyle,
Medvirkende: Dev PatelAnil KapoorFreida Pinto,

Af: Peter E. Nissen - 17.03.2009

Kontrasterne kommer frem i denne engelsk-indiske prisforgyldte film. Hovedpersonen er den uskyldsrene dreng Jamal, som sammen med sin bror Salem må kæmpe en hård kamp for at overleve i en verden af slum og menneskelig afstumpethed. De oplever tidligt at skulle forholde sig til menneskers ondskab og udnyttelse, og filmen skildrer et barsk liv, som de færreste vil misunde dem.

Filmens akse er Jamals deltagelse i tv-showet Hvem vil være millionær, hvor han skal svare på forskellige spørgsmål for at få hovedgevinsten. Spørgsmålene relaterer til forskellige oplevelser i hans liv, og vi oplever forskellige tilbageblik i forbindelse med en afhøring hos politiet. Centralt i filmen er også Jamals kærlighed til pigen Latika, som han kæmper en hård kamp for at få. Filmen skildrer en barsk kamp for at overleve i et hårdt liv fyldt med svigt og bedrag. Men Jamal har en uskyld og en renhed, som gør ham enestående i forhold til de øvrige personer. Gennem sin kærlighed og ægthed opnår han det, som ellers synes umuligt.

Filmen er flot lavet med adskillige smukke scener. Skuespillet er også gennemgående godt i betragtning af hovedpersonernes unge alder.

Filmen kredser omkring troen på det gode menneske, som giver håb og tro i en ellers ond verden. Filmen søger en helt, som gennem sin godhed opnår det umulige. Der er lavet adskillige film, som skildrer, hvordan uskyldige børn bliver ydmyget og mishandlet, men denne film tilføjer Jamals indre godhed som det, der forløser ham og verdenen omkring ham. Filmens tema har meget til fælles med den 15 år ældre film Forrest Gump eller den lidt yngre Livet er smukt, selvom scenen denne gang er flyttet til nutidens Indien.

På mange måder bygger filmen desuden videre på nogle af de samme temaer, som Danny Boyle også berørte i sin film Millions fra 2004. Her handler det om den syvårige og godmodige Damian, der en dag oplever, at der falder en taske fuld af penge ned til ham fra himlen! Det viser sig senere, at pengene i virkeligheden er blevet smidt af et tog i forbindelse med et større røveri. Men inden han finder ud af det, er Damian begyndt at dele pengene ud til fattige og nødlidende.

Jamals særlige renhed og kærlighed kan fortolkes som en kristusfigur. Gennem sin ukuelige tro på kærligheden og ægtheden i et ellers håbløst miljø, opnår han at frelse ikke kun sig selv, men også andre fra selvdestruktion. Filmen er i udgangspunktet en hyldest til denne type gode mennesker.

Men samtidig grumses filmens smukke idealisme af en lidt vulgær ide, som understreges af den banale hollywood-slutning. I modsætning til de førnævnte ældre film skildrer "Slumdog Millionare" noget typisk for vores tid gennem det centrale tv-show. Selvom Jamal har renheden på forhånd, opnår han et gennembrud ved at komme i fjernsynet og realisere showets drøm. Det giver et signal om, at det er afgørende at blive mediestjerne og rig, for at han kan blive lykkelig. Det er uden tvivl en ide, som står meget stærkt i vores tid. Man kunne næsten fristes til at tro, at filmen er blevet sponsoreret af folkene bag Hvem vil være millionær. Jeg havde foretrukket at Jamal tabte millionerne, men til gengæld lærte, at lykken kunne findes alligevel.

I en kristen optik er filmen en blandet fornøjelse. Jamals renhed er forbilledlig, og hans liv er en forkyndelse af, at kærlighed og ægthed findes i verden. Dog vil en ret kristen forståelse betragte Jamals renhed som noget, der kommer fra Gud, og ikke noget Jamal har i sig selv. Det antydes, at Jamals sind kunne være under guddommelig indflydelse, men det er ikke en ide, som filmen udfolder. Tværtimod stiller den sig med rette særdeles kritisk over for en destruktiv religiøsitet. Til gengæld står Jamals kærlighed til Latika central. Filmen prædiker en naiv idealistisk humanisme. Som kristne ved vi, at der bag det gode i verden er en større magt, som skal have mere plads, for at der kan ske en varig forandring. Det er ikke bare noget nogen har, men det må gives dem – og her kan et medrivende tv-show hverken gøre fra eller til.

Bedømmelse: 4.3 af 6. 6 stemme(r).