Alle anmeldelser - Krimi

Sharp Objects (serie)

Psykologisk thriller om en alkoholisk, personlighedsforstyrret journalist, der vender tilbage til sin hjemby for at undersøge mord på to piger. En mørk, langsom og tankevækkende film om selvoptagethed og egoisme.

KrimiThrillerTEMA Serier
Produktionsår: 2018
Varighed: 406 min.
Instruktør: Jean-Marc Vallée,
Roman/manuskript: Gillian Flynn,
Medvirkende: Amy AdamsChris MessinaPatricia Clarkson,

Af: Peter Højlund - 30.06.2020

TV-MINISERIE BASERET PÅ BOG AF PRISBELØNNET FORFATTER

Den prisbelønnede forfatter, Gillian Flynn, har i efterhånden nogle år leveret medrivende thriller-romaner, hvoraf de fleste er blevet omsat til enten film eller tv-serier. Tilbage i 2014 udkom blandt andet den anmelderroste thriller Gone Girl/Kvinden der forsvandt, der behandler temaer som feminisme og sociopati (personlighedsforstyrrelser). Noget lignende gør sig gældende med "Sharp Objects", hvor Gillian Flynn igen er på banen med en historie, hvor kvinden er i centrum, og hvor man ligeledes sidder med en konstant uro i kroppen over, at noget uigennemskueligt er helt galt.

Handlingsforløb
Selve handlingen udspiller sig i den lille by Wind Gap i Missouri. Det er hjembyen for den alkoholiske journalist, Camille Preaker, som vender tilbage dertil efter at være blevet udskrevet fra et psykiatrisk hospital. Her er det meningen, at hun skal undersøge mordene på to piger på henholdsvis 13 og 14 år, som er fundet sted i byen, og rapportere om dem til sin avis. I hendes hjemby møder vi hendes mor, Adora, og straks fornemmer vi, at noget galt er på færde i forholdet mellem mor og datter.

Undervejs i TV-serien bliver det forklaret via en række flashbacks og fortællinger, at Camilles ene halvsøster, Marian, døde, da de begge var noget yngre. Dette opklarer desuden noget af grunden til, at Camille selv har været plaget af dyb sindslidelse, siden hun drog bort hjemmefra. Det er dog særligt i mødet med den anden og endnu levende halvsøster, Amma, at det bliver klart for os, at der er noget dybt forskruet på færde i hjemmet. Vi bliver klar over, at moren har et dybt usundt forhold til sine døtre, som undervejs udmønter sig i nogle hjerteskærende scener. Alt dette spiller en ikke uvæsentlig rolle, mens TV-seriens egentlige udgangspunkt for et handlingsforløb, mysteriet om mordene på de to unge piger, lige så stille bliver opklaret.

Mørk og langsommelig
Serien føles en hel del af tiden langsom. Den bruger god tid på at lade os synke ned i den urovækkende atmosfære, der hersker i den lille by Wind Gap. Det kan undertiden virke som om, serien har svært ved at holde fokus, men når vi når hen mod slutningen, samles trådene overbevisende, og man efterlades med et aftryk af uro og dysterhed. Dette skyldes dog ikke mindst særdeles kompetent skuespil og direktion af instruktøren, som løfter den til fem stjerner i min bog. Af samme grund er det dog ikke sikkert, at serien er for alle, da den er ufiltreret i dens mørke.

Jeg har efterfølgende haft en del refleksioner over seriens tematik i dens skildring af forholdet mellem moren og hendes døtre, som - synes jeg - fortæller en vigtig historie om, hvordan vi mennesker kan komme til at forklæde vores selvoptagethed og egoisme i omsorg for andre. Der er en dyb syndserkendelse deri, som både var tung, men også rå og ærlig.

Set på HBO. Fås på dvd og blu-ray.

Bedømmelse: 5.7 af 6. 3 stemme(r).