Produktionsår: 2012
Varighed: 101 min.
Instruktør: Lorene Scafaria,
Medvirkende: Steve CarellKeira KnightleyDerek LukeAdam Brody,

Af: Peter U. K. Jensen - 16.11.2012

KATASTROFEN HAR FÅET EN DATO

En asteroide nærmer sig vores planet og jordens endelige undergang har fået en dato. Filmens hovedperson, Dodge (spillet af Steve Carell) finder sig selv efterladt af sin kone, der er flygtet i panik for den kommende katastrofe. Dogde beslutter sig for at bruge sine sidste dage på at opsøge en gammel skoleflamme, som han aldrig fik gjort noget ud af.

På rejsen får han følgeskab af sin nabo, en smuk ung kvinde (Kiera Knightley), der er den diametrale modsætning til Dogde. Det bliver til et varmt, romantisk venskab på vej mod jordens undergang.

Uden fremtidstro
Filmen tager seeren med ind i et apokalyptisk univers, hvor endetidens rodløshed præger billedet. Der er massive optøjer overalt. Plyndringer, voldtæger og overgreb er hverdagskost sammen med løssluppet seksualitet. Intet giver længere mening, da jorden alligevel går under inden længe. Selvmord og angst er hovedingredienserne i den almindelige borgers liv, da alt dybest set er meningsløst. Igennem filmen ser vi billeder af, hvad en tilværelse uden fremtidstro kan føre til – og det er skræmmende!

The end is here
På et tidspunkt møder vi en mand, som tager det helt roligt. Denne mand er kommet i fængsel for at forstyrre den offentlige ro ved at bære et skilt med teksten "The end is here". Han ligger roligt og sover i fængslet, og man undres over hans ro. Men Dogde fortæller sin nabo grunden: "Han har altid vidst, at enden var nær, og lige nu er han ikke overrasket. Det, du ser, er en mand, som har fået oprejsning." Unægtelig leder det tankerne hen på Jesu opfordring til ikke at lade endedagen komme som en tyv om natten. Filmen rejser på sin vis et stort spørgsmål - hvordan vil du leve, når du ved, at det hele får en ende?

Rolig og ægte
For rigtig mange af filmens karakterer handler den sidste tid på jorden om at få så meget personlig lykke som muligt og nå så meget som muligt, inden det er slut. For hovedpersonen er det slet ikke sådan. Han er rolig og umådelig ægte i alt, han gør. Han bliver med sit stille og lune væsen en kæmpe modsætning til de øvrige personer i filmen. Den ægthed, han repræsenterer, afspejler også hele filmens budskab om at turde leve sit liv på trods af undergang og dystre fremtidsudsigter.

Mærkelig og tankevækkende
Kort sagt er filmen en af de lidt mere mærkelige, som jeg har set. Den er ikke klassisk romantisk, men giver anledning til nogle vigtige eksistentielle tanker som en typisk endetidsfilm aldrig ville give tid, rum og plads for. Filmen er meget ægte og troværdig i sit ærinde. Samtidig er der en lun og solid humor både i det talte sprog og i filmens billeder. Det er kort sagt en flot og god film. Mon ikke filmens budskab afspejles meget godt i det spørgsmål, som Martin Luther engang fik. Han blev spurgt om, hvad han ville gøre, hvis han fik at vide, at jorden vil gå under i morgen. "Jeg vil plante et træ, "svarede Luther! Tankevækkende og livsbekræftende – ligesom filmens hovedperson, der leder efter en ven at være sammen med ved jordens undergang.