DramaAffirm filmsTEMA Kristne film
Varighed: 90 min.
Instruktør: Corbin Bernsen,
Medvirkende: Corbin BernsenLloyd WarnerFrank Gall,

Af: Anette og Jørgen Hedager Nielsen - 24.01.2011

TROSKRISE
"Rust" distribueres af Affirm Films, som er Sony Pictures' nicheafdeling for religiøse film. Den Golden Globe-nominerede Corbin Bernsen har lavet manuskript, har instrueret og spiller selv hovedrollen som en præst, der har mistet troen. Kulissen er en vinter i den lille, canadiske by Kipling, og alle øvrige skuespillere er amatører fra byen, som findes i virkeligheden.

Indledningsscenen viser en voldsom brand, hvor et hus jævnes med jorden. Derefter ser vi James (Corbin Bernsen), der i kirken går i rette med Gud, fordi en sådan tragedie kunne ske. Han vælger at skippe præsteembedet. En vellidt, kristen familie omkom i branden. James' ven Travis, der er lettere retarderet, har tilstået at stå bag branden. Men James er overbevist om, at Travis er uskyldig, og prøver at finde frem til sandheden. James er netop vendt tilbage, efter at have været væk fra sin fødeby Kipling i mange år. Han beslutter sig for at finde ud af, hvad der i virkeligheden var skyld i branden, men møder modstand fra flere sider.

James har et anstrengt forhold til sin far. Kort efter sin mors død, stak han som ung af fra sin hjemby, og overlod det til sin lillesøster at passe huset. Forholdet mellem far og søn er et af filmens gennemgående temaer, og den konflikt er skildret ganske fint.

Man skal ikke tænke for meget over, om filmens enkelte scener er realistiske. Kan en hel familie brænde inde i et hus med vinduer og døre hele vejen rundt, når de er vågne på det tidspunkt, branden bliver opdaget? Hvis huset er brændt helt ned til grunden, er det så realistisk, at der mellem det forkullede træ ligger en bibel, som kun er svedet i et hjørne? Men selve fortællingen hænger fint nok sammen og rummer en del stærke elementer.

Kirken og kristendommen fylder meget, men teologien er tynd og helt uden Kristusforkyndelse. James' desperation og anfægtelse over ikke at kunne se Guds mening i det, der sker, er skildret rimelig troværdig. Han siger til den gamle pastor Barrow: "Jeg har bedt, jeg har tigget, jeg har været på knæ. Jeg har læst og læst de hellige skrifter. Bare ingenting. Ingen svar. Ingenting. Men masser af spørgsmål. Det giver ingen mening - alt det der sker i verden. Det der er sket med Travis ... Jeg har så desperat brug for ham [Gud], jeg har givet ham mit liv." Desperationen er skildret stærkt og følelsesladet, men vi får stort set ingen tip om, hvorfor troen falder på plads for ham igen. Pastor Barrow smiler og nikker, da James ruller sin anfægtelse ud. Men hans hjælp er ret tynd. Han fortæller om dengang, han som femårig mistede sin elskede kat. På samme måde, som han dengang kom over det, vil James også komme over sin anfægtelse. Der er ikke antydningen af bibelsk baseret sjælesorg.

Familien, der omkom i branden, har på forsatsen i deres Bibel blandt andet skrevet: "Vi er blevet lært, at det er uden tro, at vi snubler og falder og ikke kan rejse os. Og det er uden fællesskabet, at vi frygter mørket. Men her på denne fjerne plet på din gavmilde jord, har vi fundet trøst. Vi har fundet opmuntring blandt fremmede, og en stråle af lys fra et fællesskab så stærkt, at ingen skygge vil gøre os ondt, uanset hvor dyb den er. Ligesom den ikke skal forhindre os i at leve det liv, du har skabt for os for at tjene i dit navn, og nyde dine rige og vidunderlige gaver." Det er det nærmeste, filmen kommer på at skildre indholdet i den kristne tro.

I et interview til parentdish.com siger Corbin Bernsen, at han ikke går i kirke, men at han mener, Gud må findes, og at det må være ud fra et forhold til ham, at livets mening skal findes.

Af ekstramaterialet fremgår det, at filmen er blevet til som et stort fælles projekt for indbyggerne i den canadiske by Kipling med 1100 indbyggere. Indbyggerne spiller mere eller mindre sig selv i filmen. For eksempel spilles den lidt retarderede Travis af Lloyd Warner, der også i virkeligheden er byens afholdte, elskelige original. Med det udgangspunkt er skuespilpræstationerne flotte. Fotografering og klipning, som er foretaget af professionelle er også i orden. Enkelte steder bliver fortællestilen næsten for tydelig, men gennemgående fungerer det udmærket med antydninger og gode krydsklip mellem nutid og fortid.

Det er absolut en lavbudgetfilm, men den forsøger ikke at svinge sig op til andet. Det oprindelige budget var på ¼ mio. canadiske dollars. Det er dejligt, at der også i vores tid er mulighed for, at et lokalt initiativ med en overkommelig økonomisk indsats og et stort engagement kan føre til et acceptabelt kunstnerisk resultat.

Til refleksion
* Er det i orden at fortælle Gud, at man ikke forstår ham, når man synes, han er uretfærdig?
* Pastor Barrow siger: "Gud har ikke forladt dig, hav tålmodighed ..." Er den hjælp god nok?