Isabel Archer bor hos sin rige onkel. Og da han dør, arver hun en stor sum penge. Frem for at sige ja til flere ægteskabstilbud, vælger hun at rejse ud for at opleve verden.

Produktionsår: 1996
Varighed: 142 min.
Instruktør: Jane Campion,
Medvirkende: Nicole KidmanJohn MalkovichBarbara HersheyMary-Louise Parker,

Af: Thilde Moskjær Kofod - 30.04.2012

"Portræt af en kvinde" er en filmatisering af Henry James' roman af samme navn. Kvinden, der portrætteres, er Isabel Archer (Nicole Kidman), en ung, forældreløs amerikaner, der bor hos sin engelske onkel. Af en 1800-tals-kvinde at være er hun meget moderne af sind og afslår et fordelagtigt frieri, fordi hun vil ud at opleve verden og ikke bindes i et ægteskab. Dette får hun mulighed for, da hendes onkel dør og testamenterer en stor sum penge til hende, på foranledning af hans søn, Isabels fætter.

I Italien møder Isabel Madame Merle, som introducerer hende for Gilbert Osmond (John Malkovich), en kunstsamler med en datter fra et tidligere ægteskab. Stik imod alle hendes egne principper gifter Isabel sig med Osmond, men det er ikke lykkeligt, og Isabel er blot en del af hans samling. Det lykkes dog (måske) til sidst Isabel at undslippe og smage en lille smule af den ægte kærlighed, men hun afviser og flygter (måske) fra, hvad der kunne være endt som et lykkeligt ægteskab.

Det er på godt og ondt meget tydeligt, at der er tale om en filmatisering af en roman. Godt på den måde, at manuskriptet ikke taler ned til seerne, men stoler på, at publikum kan hænge på og forstå, hvad der foregår, selvom ikke alt bliver skåret ud i pap. Men lige præcis dette giver også bagslag, især i forhold til Isabel, som vi aldrig rigtigt kommer ind under huden på. Jeg havde i hvert fald svært ved at sympatisere med hende, ja blot at forstå hendes bevæggrunde, og ikke mindst forstå de mange bejlere til hende, for i mine øjne kom hun mest af alt til at virke dum og forkælet, men det er måske en smagssag.

Filmen er stort anlagt med troværdige kostumer og kulisser, der tager os tilbage til 1800-tallet, men desværre er digitaliseringen af filmen på ingen måde særlig vellykket, så selvom man selvfølgelig sagtens kan se og følge fortællingen, udebliver det store sus af beundring over de smukke billeder.

Med lidt god vilje kan man se "Portræt af en kvinde" som en slags syndefaldsberetning, i hvert fald i forhold til Isabel og hendes frihed. Hun går fra at være fuldstændig fri med formue, evne og mulighed for at gøre lige, hvad hun har lyst til, men hun vælger at bruge denne frihed til at lade sig binde i ægteskabet med Osmond. Som nævnt præsenteres der også en mulighed for Isabel til at frigøre sig fra Osmond, men det er uvist, om hun tager imod den og dermed kærligheden.

Hvis man har lyst til at se filmen i dét lys, kan man for eksempel overveje, hvilke(n) person, der står som "frelseren" for Isabel? Hvorfor er det vanskeligt for Isabel at løsrive sig fra Osmond? Hvordan skal slutningen forstås?

Bedømmelse: 3.5 af 6. 2 stemme(r).