Produktionsår: 2016
Varighed: 107 min.
Instruktør: Jeff ZimbalistMichael Zimbalist,
Medvirkende: Vincent D'OnofrioRodrigo SantoroDiego Boneta,

Af: Ketty Dahl - 23.05.2016

EN LEGENDE BLIVER TIL
Fattige, voksne, brasilianske mænd, der i 1950 sidder forsamlet om radioen og græder, da Brasilien taber verdensmesterskabet i fodbold. Så er scenen sat! Det bliver den oplevelse, der sætter sig i drengen Pelé. Hans far er nemlig blandt de grædende mænd. Pelés drømme sættes i gang. Han lover sin far, at han vil være med til at vinde verdensmesterskabet engang og give håbet tilbage til en fattig nation, hvor der ellers ikke er meget at juble over. Resten er historie. Det lykkes for Pelé at kæmpe sig op og sætte sit navn på verdenskortet, så selv en fodboldanalfabet som jeg kender hans navn som en af de største fodboldlegender nogensinde.

Ren magi
Filmen følger Pelé fra barndommen, til han som 17-årig er med ved verdensmesterskabet i Sverige i 1958. Den fattige dreng fra Sao Paolos slum ejer ikke engang et par fodboldstøvler - han og kammeraterne spiller med bare tæer i hvert et ledigt øjeblik i gaderne. Pelés mor mener, han bør fokusere på en uddannelse, men Pelé har kun fodbold i hovedet. Men han har også mere end det: han har et enestående talent, et vedholdende fokus og en dedikation ud over det almindelige. Han mestrer boldbehandling på et niveau, der aldrig er set før, og han har i mere end én forstand "målet" for øje. Det her er mere end fodbold, det er ren magi! Han spiller nemlig med "ginga-stil", en måde at spille på, som er nedarvet gennem generationer fra de sorte slaver, der blev ført til Brasilien af portugiserne. Og så er han ud over alt det med fodbold, hvilket er langt vigtigere, bare en god dreng! En på alle måder sympatisk fyr.

En lækker film
"Pelé" er en både smuk og rørende film, der også rummer stærke scener, da fx hans bedste barndomsven mister livet i et mudderskred, hvilket får Pelé til at miste lysten til fodbold. Hans kærlige far, der er hans store forbillede, får ham dog på banen igen. Det er en film om familiesammenhold, venskab og mod blandt fattige, sorte brasilianere, der har håb og drømme om et bedre liv. Pelé personificerer drømmen og bliver et forbillede for drenge verden over. Det er en fodboldfilm om den grimme ælling, der blev til en svane, men skal så grueligt meget igennem først. Billedsiden med spændende og anderledes kameravinkler er helt vidunderlig, ja, nærmest lækker, faktisk har jeg sjældent set noget lignende. Ofte vises billederne i slowmotion, så man virkelig kan fange magien i spillet og se, at Pelé ikke "bare" er fodboldspiller. Han er kunstner! Han kan spille med alt fra en fodbold til en mangofrugt, og det ser lige legende let ud det hele.

Mere end en sportsfilm
Både billed- og lydside dvæler ved hans fantastiske kunnen, og ledsaget af brasilianske sambarytmer får vi både ned-og opturene med. Jeg havde aldrig troet, jeg skulle kunne lide en fodboldfilm, jeg havde aldrig troet, jeg kunne både tude og le til en fodboldfilm, jeg havde aldrig troet, at jeg ligefrem ville læne mig tilbage og nyde den, men sommetider overhaler virkeligheden én indenom i en sær tackling: jeg er vild med denne film! Jeg græd, jeg grinte, og jeg bed negle. Det her er meget mere end en sportsfilm. Det her er en film om, hvad drømme er gjort af. Han kom, han spillede, og han sejrede, - og filmen kan kun score fuldt point! MÅÅÅÅÅÅÅÅÅL!

Bedømmelse: 4.3 af 6. 3 stemme(r).