En særdeles velspillende Jodie Foster lader publikum blive faget og betaget i mødet med den mystiske kvinde, Nell.

Produktionsår: 1994
Varighed: 108 min.
Instruktør: Michael Apted,
Medvirkende: Jodie FosterLiam NeesonNatasha Rechardso,

Af: Peter U. K. Jensen - 08.03.2011

I filmen "Nell" fra 1994 får vi et varmt og livsbekræftende drama. Filmen giver os lov til at træde ind i en uberørt og stille verden, hvor det moderne liv ikke er til. Filmen sætter spørgsmålstegn ved hvad et godt liv er og på hvilke præmisser, det skal foregå. Er det moderne samfund med skyskrabere, biler og popcorn det bedste der er sket for menneskeheden, eller er der andre måder at leve et værdifuldt liv på?

Filmen i korte træk
"Nell" er en film med flere pointer til eftertanke. Den storslåede natur sætter rammen og bare de scener kunne få enhver til at nyde filmen. Men kogt ned til få linjer handler filmen om lægen Jerome Lovell (Liam Neeson), som bor i en trist, amerikansk landsby. Han er irsk, udenforstående og har et forlist ægteskab i bagagen. En dag får han til opgave at tage ud i skoven i North Carolina for at erklære en gammel kvinde død. Pludselig møder han en vild, skrigende, ung kvinde som ingen før har set eller kender til. Det er Nell (Jodie Foster), der har boet i hytten sammen med sin mor, som nu er død. Nell taler et uforståeligt sprog, virker retarderet og kender ikke til det moderne liv, da hun har levet isoleret hele livet. Nell har oplevet tab, ensomhed og frygt og er blevet et vildt menneske.

Lægen bliver med det samme meget optaget af Nell og forsøger at etablere en form for kontakt, men det lykkes ikke. I stedet får han kontakt til en psykolog, der i udgangspunktet ønsker at få tvangsindlagt den vilde kvinde, hvilket lægen er meget imod. Som i så mange andre amerikanske film ender de to stridende parter i retten, og de får nu tre måneder til at observere Nell i hendes omgivelser.

Tre skelsættende måneder
De tre måneder kommer til at blive skelsættende i de tre menneskers liv. De flettes tæt ind i hinanden og kommer til at fatte kærlighed til hinanden. Efterhånden bliver Nells sprog afkodet og tillid skabes mellem dem. Men uret tikker og er de tre måneder nok til at overbevise systemet om, at Nell kan klare sig selv, som hun altid har gjort? Det skal ikke afsløres her, men blot konstateres, at det er en flot og fascinerende rejse, de tre mennesker kommer på for at nå deres mål.

Hvad er et godt liv
Filmen rejser mange gode spørgsmål og på trods af, at det er nogen år siden, filmen var "brand new", har det stadig en masse livsbekræftende og aktuelle input, når det drejer sig om synet på den personlige frihed, hvad et godt liv, er og hvem der har ret til at definere, hvad et godt liv er. Der er et fundamentalt godt budskab om, at mennesker med tunge sindslidelser også er mennesker, som skal ydes fuld respekt og have lige rettigheder.

Stærk Nell alias Jodie Foster
Det bedste i filmen er den varme og helt fantastiske måde, som Jodie Foster spiller sin rolle som Nell. Det er uovertruffen og virkelig sublimt. Det er derfor naturligt, at hun blev normineret til en oscar for sin hovedrolle. Nell lærer os, at vi moderne mennesker måske har glemt og fortrængt noget helt basalt menneskeligt, som vi kun møder i det ægte og naturlige afspejlet i filmens Nell.

Cecilie, 07-11-19 01:48:
Smiley!