Produktionsår: 1984
Varighed: 117 min.
Instruktør: Hayao Miyazaki,
Medvirkende: Sumi ShimamotoMahito Tsujimura,
 Kamp,

Af: Peter E. Nissen - 24.07.2012

Endnu engang er en af den japanske mesterinstruktør Hayao Miyazakis tegnefilm blevet oversat til dansk. Det er jo lidt anderledes end normalt at man er begyndt med at introducere de yngste film og derefter gået tilbage i tiden. Selvom "Nausicaä- fra Vindenes Dal" er produceret helt tilbage i 1984, fornemmer man ikke en tidsafstand i forhold til Miyazakis seneste film.

Forløbet i "Nausicaä- fra Vindenes Dal" er ikke overraskende, hvis man kender Miyazakis øvrige tegnefilm. Som altid er scenerne fremragende i deres storhed og originalitet. Handlingen foregår i en fremtidig verden, som har overlevet en stor global katastrofe. Den unge dame Nausicaä er prinsesse for folket i Vindenes Dal. Mens den øvrige verden er hærget af krig og en truende giftsump, der breder sig, lever folket i fred og harmoni i dalen. På trods af at giftsumpen er bevogtet af store faretruende insekter, forsøger Nausicaä at forstå sumpens liv og dens verden. Hun kæmper dog mod aggressive nabofolk, som ønsker at ødelægge sumpen og truer Vindenes Dal. Nausicaä bliver midtpunktet i en stor konflikt mellem sumpens dyr og de forskellige folk, og hun skal forsøge at redde verden med sit rene ønske om fred. Hun bliver direkte præsenteret som en Messias-figur.

Som altid arbejder Miyazaki i et univers hvor ting sættes op mod hinanden. Overfor den rene og naturelskende Nausicaä står aggressive og korttænkende mennesker, som begår den ene dumhed efter den anden. Nausicaä står som den modige og selvstændige kvinde, som er omgivet af kujonagtige og følgagtige mænd.

Filmens historie minder en del om Miyazakis Prinsesse Mononoke og storfilmen Avatar. Spørgsmål om menneskets manglende forståelse for naturens kræfter, deres ødelæggelse af naturen og deres lyst til selvdestruktive krige bliver klargjort i filmen. Miyazaki foretrækker stærke kvindelige helte til at frelse verden, mens mændene i hans film oftest fremstilles som aggressive på en negativ måde, dumme og selvoptagede. I denne film bliver det meget tydeligt. Det kan godt undre at en mandlig instruktør igen og igen fremstiller verden sådan i sine film, men det kan vi mænd jo tage som en udfordring.

Historien udtrykker en slags feministisk panteisme i sit budskab. Nausicaä redder verden, fordi hun som kvinde forstår naturen og ofrer sig for den og med den. Derigennem forløser hun menneskeheden fra dens selvdestruktive og kortsigtede (maskuline) aggressivitet. Heri minder filmen om Ponyo på klippen ved havet. Selvom det ikke er den udgave af evangeliet, jeg tror på, er filmens budskab relevant at forholde sig til. Den giver en god ramme til en kønsrollediskussion, og i den forbindelse fungerer filmen fint som voksenfilm.

Filmen er velegnet som familiefilm, men man skal dog være opmærksom på at den indeholder en del vold og krig. Derfor bør censuren tages alvorligt.

Bedømmelse: 4.7 af 6. 3 stemme(r).