DramaKomedieRomance
Produktionsår: 2007
Varighed: 98 min.
Instruktør: Peter Hedges,
Medvirkende: Steve CarellJuliette BinocheDane CookAlison Phill,

Af: Johan Schmidt Larsen - 26.09.2008

Enkemanden og klummeskribenten Dan Burns lever et rutinepræget og lidt kedeligt liv med sine tre døtre, efter at han har mistet sin kone. Dan er ikke meget for uforudsete hændelser, hvor han ikke har kontrol over situationen. Det, der blot skulle være en hyggelig weekend i barndomshjemmet med den store familie Burns, ender med bringe ham helt fra koncepterne. Et tilfældigt møde med en ukendt kvinde i en boghandel, sætter hans hjerte i brand. Han bringes dog hurtigt tilbage til virkelighedens verden, da det viser sig, at det er hans bror Mitch's nye kæreste Marie, som netop i denne weekend skal præsenteres for den øvrige familie. Dan og Marie forsøger at holde på deres fælles hemmelighed, men jo mere weekenden skrider frem, jo mere håbløs og sjovt udvikler historien sig. Og det bliver heller ikke ringere af, at filmens hovedroller spilles af allestedsnærværende Steve Carell og Juliette Binoche.

Instruktøren Peter Hedges siger i et interview på dvd'ens ekstramateriale, at "filmen er en hyldest til hans egen far, der selv var enlig forælder. Jeg kalder den en menneskelig komedie, en historie der kan ske for alle. De komedier jeg kan lide har også en snert af sorg og smerte. Er der kun latter uden sorg og sorg uden latter, så mangler der noget."

Det er denne knivskarpe balance mellem sjov og alvor, Peter Hedges så eminent rammer med sin film. Her er ikke bare tale om indholdsløs stand-up komik. Med sin instruktion og et fornuftigt manuskript i ryggen formår Hedges med stor følsomhed at få skuespillerne til at yde deres bedste. Filmen er fyldt med underspillet humor og sjove episoder. Som seere er vi klar over, at filmen måske nok er en romantisk komedie, men at den samtidig vil sige os noget vigtigt om bl.a. familiefællesskab og kærlighed. En kærlighed som vil de andre, men som samtidig må erkende, at den hverken formår at leve op til egne idealer eller omgivelsernes forventninger.

For Dans vedkommende må han i en central scene smerteligt erkende over for sine tre piger, at han ganske enkelt ikke formår at leve op til de værdier om omsorg, pålidelighed og ærlighed, som han selv tror på og jævnligt skriver om i sine kendte klummer.

"Min brors kæreste" er en komedie, som glimtvis peger på en seksualetik, som af mange betragtes som gammeldags og ukorrekt, og som derfor sjældent skildres i nutidens film. Det kommer bl.a. til udtryk i et par scener. Da Dans ældste datter bliver dybt forelsket i en klassekammerat, forsøger Dan ubehjælpsomt og klodset at vejlede hende angående kærlighed og sex, hvortil datteren svarer: "Du kan være helt rolig. Hvad sex angår, så er det Marty (kæresten), der gerne vil vente." Og da Mitch's kæreste Marie bliver indlogeret i sit eget værelse, falder der en bemærkning fra Mitch om, at hans mor og far "stadig har den der hver-sit-værelse-til-I-er-gift-regel". Filmen har også en replik, som gentages og som derfor kunne tolkes som et opgør med den fremherskende kærlighedsforståelse i vores tid: "Kærlighed er ikke en følelse, men en evne."

Filmen er en sikker vinder, hvis der er dømt underholdning og familiehygge på programmet. Personligt kunne jeg dog godt have tænkt mig en afslutning, som var mindre sentimental. Derfor får filmen heller ikke den femte stjerne.

Tonny, 21-09-17 21:08:
Hyggelig