Alle anmeldelser - Animation

AnimationFamiliefilmTEMA Familiefilm A/7 år
Produktionsår: 2005
Varighed: 82 min.
Instruktør: Eric DarnellTom McGrath,
Medvirkende: Danske stemmer:Mick ØgendahlJesper AsholtTrine Dyrholm,

Af: Mikael Arendt Laursen - 29.06.2009

Hvad laver dyrene i zoologisk have, når de besøgende er taget hjem? Vi ved det jo egentlig ikke, men i "Madagascar" har man leget med tanken. Her har dyrene deres eget sociale liv sammen, når portene lukkes om aftenen. I "Madagascar" begynder vi derfor i Central Park Zoo i New York. Løven Alex er parkens hovedatraktion og bedste venner med zebraen Marty, flodhesten Gloria og giraffen Melman. Marty er netop blevet ti år, og han oplever, at det ikke længere er tilfredsstillende for ham at være der for publikum dag efter dag året rundt. Da de fire psykotiske pingviner Kowalski, Ricko, Skipper og Rekrut pludselig bryder op gennem græsplænen i Martys indhegning og fortæller, at de er ved at flygte fra haven, får Marty en inderlig længsel efter at vende tilbage til vildmarken, hvor han oprindeligt stammer fra. Alex og de andre forsøger at tale ham fra den vanvittige idé, men pludselig er Marty forsvundet, og en eftersøgning sættes i gang. Det lykkes dyrene at bryde ud af zoologisk have og finde Marty på Grand Central Station, hvor deres rejse i første omgang også ender, da de alle sammen bliver pågrebet af politiet.

Men eventyret er kun lige begyndt, for deres lille udflugt resulterer i, at de og en masse andre dyr bliver pakket i kasser og lastet på et skib, som skal bringe dem tilbage til deres oprindelseslande. Læg mærke til netop scenen på skibet, hvor de fire venner finder ud af, at de ikke er i de trygge omgivelser hjemme i zoo - det er en rigtig sjov scene! Blandt dyrene på skibet er også de fire pingviner, og i deres forsøg på at kapre skibet, falder Alex, Marty, Gloria og Melman over bord. Pingvinerne forlader dermed hovedhistorien, men de vender tilbage og bidrager med deres del af underholdningen i denne film. Nyd dem - de er helt fantastiske med deres "Mission: Impossible"-agtige stil!

Vores fire venner ender som skibbrudne på øen Madagascar, hvor de efter lidt indbyrdes stridigheder møder en flok lemurer med kong Julian den 13. i spidsen. Mere vil jeg ikke fortælle om selve handlingen - men der er masser af sjove scener og dramatiske sekvenser at glæde sig til! Læg mærke til Alex, der gradvist ændrer adfærd, Martys kække og ligefremme facon, Glorias diplomatiske evner og ikke mindst Melmans enorme selvmedlidenhed!

Selvom der er tale om en tegnefilm, der primært er tænkt som god underholdning, kommer den også ind på nogle rigtig gode emner, som man sagtens kan tage en snak med børnene om bagefter. Ude i vildmarken bliver løven Alex efterhånden også det vilde rovdyr, som han jo egentlig er skabt som, og det skaber naturligvis en konflikt, når hans bedste ven er en zebra! Den del af historien giver en masse muligheder for at tale om venskab trods forskelligheder, om tilgivelse og om opmuntring.

Overordnet set er dette endnu en af en lang række fremragende animationsfilm, som vi har kunnet glæde os over de senere år. Den når ikke op på niveau med Ratatouille eller Biler, men den kan alligevel varmt anbefales. Børn i alle aldre vil hygge sig med den gode historie og de sjove figurer, og vi voksne kan smile af de små links til andre film som fx Cast Away og Shrek.

Rent teknisk er "Madagascar" også en meget vellykket film. Der er leget med "lyset" i fx solnedgangen på stranden, hvor skyggerne og farverne er særdeles troværdige. Figurerne er sjove og overdrevne på den gode måde, og kulisserne er bare flotte hele vejen igennem med masser af detaljer og flotte farver.

Skal jeg kritisere filmen for noget, så er det de alt for hyppige kraftudtryk som "for pokker...", "for syv Søren..." og så videre. Når udtryk som disse dukker op mindst en halv snes gange i en børne- og familiefilm som denne, irriterer det mig noget. Det er helt unødvendigt og slår et lille skår i min ellers klare anbefaling af denne skønne film!

Til slut en lille detalje: Omkring 4:39 minutter inde i filmen tager en besøgende i den zoologiske have en masse fotos af dyrene. Ser man i bunden af kameraets søger, vises der ud over nogle fotoagtige symboler tallene "88,88 +8.8". De ville aldrig stå sådan i virkeligheden!

Bedømmelse: 5.0 af 6. 3 stemme(r).