Instruktør: Karen KingsburyMichael Robison,
Roman/manuskript: Karen Kingsbury,
Medvirkende: Jill WagnerLuke MacfarlaneLauren Guci,
 Jul,

Af: Anette og Jørgen Hedager Nielsen - 24.11.2023

ØNSKESEDDEL TIL GUD

Her er en film, der lever op til de fleste punkter, man forventer af en hyggelig julefilm med nogle konflikter undervejs, inden alt ender i en lykkelig jul. Filmen bygger på romanen Maggie’s Miracle af Karen Kingsbury, der er ferm til at lave romantiske fortællinger med et forsigtigt kristeligt tvist.

Teenageforelskelse
Filmens handling begynder op til jul i 1997 med en skildring af en sød teenageforelskelse mellem to 13-årige. Idyllen spoleres, da pigen Maggie kommer hjem og opdager, at hendes far har forladt hende og hendes mor. 20 år senere møder vi igen Maggie (Jill Wagner), der nu har sønnen Jordan (Lauren Guci). Han er en kvik dreng på otte-ti år. Maggie er nu enlig mor, for hendes mand forlod hende og Jordan i julen for tre år siden. Hun har et meget anstrengt forhold til julen, som kun kan bringe hende ulykke, som hun ser det. Noget Jordan ikke er enig med hende i. Han vil gerne have et rigtigt juletræ, og hvad der ellers hører til en rigtig jul i Amerika.

Jordan får brug for hjælp
Maggie er en karrierekvinde, der som jurist har en stram kalender. Hun har ikke tid nok til Jordan, som hun både forsømmer og overbeskytter. Han kommer bagud i skolen og får brug for støtte fra en privatlærer. Det bliver den alsidige Casey (Luke McFarlane), der, ud over at være lærer, også har en lille pop-up butik, hvor han sammen med en assistent sælger juleting og driver en lille café. Foran butikken sælger han juletræer. Den flotte og hjertevarme Casey har været enkemand i tre år, og han har indrettet et lille hjørne af butikken til et mindested for sin elskede og savnede hustru, der døde af kræft, inden de fik børn. Det er ikke så svært at regne ud, hvordan det hele ender, men der sker flere ting undervejs, som vi ikke vil snyde nogen for selv at opleve.

Sundt og godt og ikke påtrængende
Det er ikke en film, der prædiker, men kristendommen dukker diskret op hist og her - for eksempel, når Jordan skriver ønskeseddel til Gud og ikke til julemanden. Bortset fra Jordan er der kun få børn med i filmen. Det er mest en film om forholdet mellem voksne, der famler efter at finde ud af det med romantikken og parforholdet. Det er ikke alt sammen overflade. Filmen sætter for eksempel på en fin måde spørgsmålstegn ved, om det er muligt at være en god mor samtidig med, at man passer en krævende erhvervskarriere.

Filmens håndværksmæssige side fungerer udmærket, men der er ikke tale om et mesterværk. Det er heller ikke nødvendigt for at være godt underholdt i halvanden time. Karen Kingsbury har lavet sit eget produktionsselskab, men det blev først en realitet nogle år efter, at "Lykkelig til jul" havde haft premiere i 2017.

Kan ses på Viaplay.