Knives out - var det mord?

Knives Out

Den rige patriark Harlan Thrombey forlader livet natten efter sin 85-års fødselsdag. Det ligner selvmord, men nogen har allerede inden fødselsdagen anonymt sendt bud efter en kendt detektiv. Hvad skal han der?

DramaKomedieKrimi
Produktionsår: 2019
Varighed: 130 min.

Instruktør: Rian Johnson,
Medvirkende: Daniel CraigChris EvansAna de ArmasChristopher Plummer,

Af: Jørgen Hedager Nielsen - 24.09.2021

EN FAR GØR BOET OP

Kan man kombinere moderne mobiltelefoner med de gode gamle Agatha Christie-mysterier? Det var, hvad manuskriptforfatter og instruktør Rian Johnson ønskede at finde ud af, da han gennem flere år tumlede med ideen til "Knives Out - var det mord?". Svaret er, at det kan man. Plottet er velkendt. Den hovedrige patriark Harlan Thrombey (Christopher Plummer) bliver 85 år. Han holder fest sammen med familien i sit hjem, som er et gammelt herresæde, der er fyldt med diverse mere eller mindre skumle og mere eller mindre dekorative effekter, der stammer fra et langt liv som krimiforfatter. Festen skal holdes, for det gør man, men den er dømt til at mislykkes, for familien består af en flok selvoptagne overklasseløg, der tilsyneladende alle har skabt deres egen karriere. I virkeligheden lukrerer familien bare på fødselarens penge og hans renomme som en kendt og elsket krimiforfatter, der sælger godt og er udkommet på 30 sprog. Et af filmens højdepunkter er oplæsningen af testamentet, som Harlan Thrombey ændrede en uge før sin død.

Er det mord eller selvmord?
Harlan Thrombey er begyndt at få en del fysiske skavanker, så han ansætter den unge sygeplejerske Marta Cabrera (Ana de Armas) til at administrere hans medicin og til at holde ham med selskab, når hans egen familie bliver for uudholdelig. Marta er et helt igennem godt menneske, og hun er filmens absolutte vinder, når det gælder menneskelig varme og omsorg. Der er stort set heller ingen andre med i den konkurrence. Hun har dog det lille "handicap", at hun ikke kan lyve uden at kaste op.

Efter fødselsdagen findes Harlan Thrombey med halspulsåren skåret over. Den lokale regelrette politimand og hans lettere bøvede assistent konkluderer ganske naturligt, at det er selvmord. Men nogen har anonymt inden fødselsdagen tilkaldt den berømte detektiv Benoit Blanc (Daniel Craig), og han fornemmer ugler i mosen. Nu følger afhøringen af alle. Hvis det var mord, må det være begået af en af dem, der var i huset. Daniel Craig spiller fremragende en detektiv med udpræget sydstats-dialekt, der er helt sig selv, men der er hentet inspiration fra både Hercule Poirot, Sherlock Holmes,  Miss Marple og Columbo.

Humoristisk og underholdende
Der er megen humor i optrævlingen af den dysfunktionelle familie. Som det hører sig til i genren, møder vi en række meget forskellige mennesker med hver deres personlighed. De skildres af en flok garvede skuespillere, som har hygget sig gevaldigt under indspilningen. De bevæger sig på kanten af karikaturer, men formår at spille med så meget indføling, at vi trods alt får lidt sympati for de fleste af familiens medlemmer. Det viser sig naturligvis, at de alle har et motiv til at ønske den gamle af vejen. Små flashbacks gør, at vi som publikum flere gange er lidt foran detektiven - eller det tror vi, for det er trods alt ham, der gennemskuer det hele i en slutning, der er tilpas overraskende og samtidig fuldt ud tilfredsstillende.

"Knives Out - var det mord?" er en farverig, humoristisk og meget underholdende film, med et sobert sprog og ingen lumre erotiske scener. Den langer lidt ud efter den amerikanske overklasses racisme, som de ikke er sig bevidst, men som alligevel stikker frem i den måde, de behandler den søde Marta fra Guatemala, eller var det fra Ecuador? De forsikrer hende, at hun er en del af familien, men hun inviteres ikke med til begravelsen.

Det gode vinder til sidst
Skal man finde lidt opbyggeligt i filmen, så kan man lege lidt med den tanke, at Marta er en parallel til den gode samaritaner i Jesu lignelse. Man kan også overveje, hvad det er, der er gået galt for Harlan Thrombey i hans opgave som far. I løbet af sin fødselsdag har han en alvorlig samtale med hver enkelt af sine børn. En samtale der leder hen til oplæsningen af testamentet. Men er det for sent for dem at rette op på deres liv? Og så kan man også overveje, om filmen slipper for let om ved påstanden om, at det gode vinder til sidst.

Denne anmeldelse er skrevet så længe efter filmens premiere, at der allerede ligger en lang række anmeldelser. Men de varierer så meget, at man er i tvivl om, hvorvidt de handler om den samme film. Det er svært at gennemskue, hvorfor en film som denne bliver bedømt så vidt forskelligt. Jeg for min del håber, at vi får detektiven Benoit Blanc at se igen.

Bedømmelse: 4.5 af 6. 2 stemme(r).