• FILM MED STIKORDET FODBOLD fx SOMMEREN '92

• EN FLÆNGE I HIMLEN nu på Netflix udover Disney+ og blu-ray

• IO CAPITANO på Filmstriben.dk og fx Blockbuster.dk

• TEMA KRISTNE FILM fx. JESUS REVOLUTION

• TEMA BIBELFILM fx TESTAMENTE: HISTORIEN OM MOSES

Kingdom of the Planet of the Apes

Engang levede og regerede mennesker på jorden. Det er mange generationer siden, og ingen husker mere, hvordan verden engang så ud. Nu er det abernes planet, og mennesket er slaver og byttedyr, der jages.

ActionAdventureScience fiction
Produktionsår: 2024
Varighed: 145 min.
Instruktør: Wes Ball,
Medvirkende: Owen TeagueFreya AllanKevin Durand,

Af: Christian Riis Jensen - 13.05.2024

HISTORIEFORTÆLLING I SÆRKLASSE

Efter tre film med Caesar som omdrejningspunkt for historien om Abernes Planet, er der nu gået adskillige generationer siden hans død. Det tog noget tid, før det gik op for mig, at ”Kingdom of…” er mere en 1'er i en ny trilogi end en 4'er til de forrige film. Det fjerde kapitel i filmserien fører os ind i en ny æra, hvor aberne knap nok husker en tid før alt var, som det er nu. De første tre film - Abernes planet: Oprindelsen (2010) Abernes planet: Revolutionen (2014) Abernes planet: Opgøret (2017) -  står selvstændigt tilbage som en trilogi, der fortæller om de højintelligente abers oprindelse, og hvordan verden blev, som den er. Nu er det for alvor Abernes Planet.

Vi introduceres for en ny hovedkarakter, Noah, som hører til en stamme af aber, der opdrætter ørne. Alt, hvad Noah kender til af verden, er inden for den skov, hvor stammen hører til. Hans horisont bliver dog markant udvidet, da hans stamme bliver nådesløst invaderet og bortført. Noah sætter sig for at følge efter bortførerne for at få sin stamme tilbage. Historien udvikler sig i takt med, at hans verdenssyn forvandles.

I modsætning til den første Abernes Planet, sidder man som seer ikke med svarene på hovedkarakterens nysgerrige og brændende spørgsmål. Vi kender ikke den verden, som Noah bevæger sig ud i. Så det, vi lærer om den, får vi gennem hans oplevelser i og med den. Historiefortællingen er endnu en gang af højeste skuffe og noget af det, som især gjorde de forrige tre film så gode. Nu dog med markant mere dialog end tegnsprog suppleret med undertekster, da aberne over tid har udviklet deres sproglige evner markant.

Abernes æra
De første tre Abernes Planet-film foregår i en tid, hvor menneskene husker en tid, før aberne blev hyper intelligente. I denne films nutid er der gået adskillige generationer, så både aber og mennesker kender kun deres races historie ud fra, hvad de er blevet fortalt. Det lægger man særligt mærke til, når aberne konverserer om mennesker eller "ekkoer", som de også kaldes. Noah og hans stamme kender ikke til menneskeracen som andet end skadedyr, da menneskers hjerner med tiden er blevet primitive og dyriske på grund af virussen fra de første tre film.

Noah møder på sin rejse Raka, hvis formål i livet er at studere og værne om historien om den første intelligente abe, Caesar. Raka omtaler næsten Caesar som en Buddha-lignende skikkelse, hvis etiske love og læresætninger bør studeres og videreleveres. Samtidig siger Raka på et tidspunkt: ”Måske er det Caesar, der fordrer mig til at rejse,” som hvis Caesar var en gud, der vil skubbe hans liv i en bestemt retning. Rakas ophøjelse af Caesar sætter i hvert fald et stort aftryk hos Noah, der aldrig i sit liv har hørt lignende visdomsfortællinger. Især Caesars kærlighed til mennesker gør, at Noah selv kommer til at vise større medlidenhed og omsorg for mennesker, som han førhen betragtede som skadedyr.

Etik og morale
Der, hvor Abernes Planet-filmseriens narrativ udmærker sig, er i forhold til etik. I de første tre film får Caesar løbende påduttet sig et moralsk kompas, der stemmer overens med menneskers, men får efterhånden også udviklet en personlig etik. De to værdisæt stemte ikke altid overens og udløste især stor konflikt i ”War for the Planet of the Apes”.

Til min store begejstring, er der fortsat fokus på eksistentialisme, etik og værdier i "Kingdom of…". Adskillige generationer efter Caesars død, opfatter og fortolker aberne hans ideer, værdier og motto - "Aber sammen stærke" - på vidt forskellige måder. Blandt andet filmens skurk, Proximus Caesar, - som er en magtsyg diktator, der er dybt fascineret af menneskehedens historie, - bruger Caesars læresætninger som propaganda over for de andre aber. Han lykkes endda med at så en dybtgående tvivl i Noahs tillid til mennesker, som menneskene selv er skyld i bliver bekræftet gentagende gange. Alligevel formår Noah på trods at vise menneskene medlidenhed og ikke mindst nåde.