Biografi/baseret på virkelig historieDramaRomanceFilmstriben.dkTEMA Biografiske film
Varighed: 111 min.
Instruktør: Amma Asante,
Medvirkende: David OyelowoRosamund PikeArnold Oceng,

Af: Ketty Dahl - 17.03.2017

SORT-HVIDE FORDOMME PÅ BEGGE SIDER AF KLODEN

”Kærlighed kender ingen grænser” er en smuk kærlighedshistorie fra slutningen af 40’erne om den britiske, hvide kvinde Ruth, der bliver forelsket i den i den sorte jurastuderende Seretse Khama, spillet af David Oyelowo, som også spillede Martin Luther King i Selma fra 2014. Hvad hun ikke ved, er, at han er den kommende konge i Bechuanaland i Afrika, som er under britisk herredømme, men med et vist selvstyre. Først da han frier, og hun siger ja, går det for alvor op for dem, at det ikke er et parløb uden problemer. Hendes far slår hånden af hende, fordi hun vil giftes med en sort mand, og Seretses familie ser også med alt andet end milde øjne på, at han bringer en hvid kvinde ind i stammen, en hvid kvinde, som skal være den nye dronning.

Politiske benspænd
Sideløbende med deres problemer med at få accept som par, udspiller der sig en magtkamp på den storpolitiske scene. Det viser sig, at briterne heller ikke ser positivt på ægteskabet. Det britiske parlament ønsker nemlig at holde sig på god fod med Sydafrika, som netop er ved at indføre apartheidsystemet. Derfor ønsker Sydafrika ikke, at deres naboland, Bechuanaland, får en sort konge gift med en hvid dronning. Det vil ikke sende de rigtige signaler på det afrikanske kontinent, når Sydafrika netop ønsker at adskille sorte og hvide fuldstændigt. Derfor går det politiske system i gang for at forhindre alliancen mellem Ruth og Seretse. En af grundene til, at briterne ønsker at føje Sydafrika, er, at England har en klar interesse i at kunne få guld og uran fra Sydafrika, og derfor går diplomatiet i gang for at få ægteskabet til at gå i opløsning, blandt andet prøver det britiske parlament at adskille parret ved at sende Serete i eksil, mens Ruth er højgravid.

En glemt og forholdsvis ukendt virkelig historie
En film, der viser, hvordan etikken ryger ud, når der er økonomiske og politiske interesser på spil, men også en feel-good film, der viser, hvordan kærligheden kan sejre på trods af alt. At der ikke findes racer, men bare mennesker. Først til slut i filmen går det op for én, at dette er den virkelige historie om landet Botswanas oprindelse. Et land, der skulle meget igennem, inden det nåede frem til selvstændighed og demokrati. Netop det spænder filmen ekstra op og giver den en ekstra stjerne. En smuk og sober kærlighedshistorie, måske uden de store nuancer i personskildringen, men man er godt underholdt hele vejen, selv om man godt kunne have ønsket sig lidt mere følelsesmæssig dybde i portrættet af deres lange adskillelse. Men en god film, for sommetider er det bare rart, at det ikke er arrogance og magtspil, der vinder, men at de gode sejrer til sidst, og at det faktisk også kan lykkes i virkeligheden og ikke bare på film!

Bedømmelse: 4.0 af 6. 3 stemme(r).