Alle anmeldelser - Gyser

Instruktør: Andy Muschietti,
Roman/manuskript: Stephen King,
Medvirkende: Finn WolfhardBill SkarsgårdJessica ChastainJames McAvoy,
 Gys,

Af: Sprint Aagaard Korsholm - 09.09.2019

EN TO'ER OM DEN UHYGGELIGE KLOVN

Et godt råd: Hvis du ikke har set den første IT film, bør du overveje at se den, inden du ser denne. Jeg tror egentlig godt, at man kan følge med i "IT del 2" uden at have set den første, da der er en del flashbacks, der viser handlingen i den første film. Men i den første film oprulles der stille bid for bid et univers, som faktisk er ret enestående og genialt. Dette univers føres man med det samme ind i her i film to, og når man kender det, vil det slet ikke give samme oplevelse at se den første film senere. Så begynd helst med begyndelsen. Og lad derfor være med at læse videre i denne eller andre anmeldelser.

27 år efter
I den første film møder vi en flok teenagere i sovebyen Derry. De danner Taber-klubben, der kommer til at kæmpe med et uhyggeligt monster, som tager skikkelse af en klovn og lever i kloakkerne og æder børn. Det lykkes dem at få klovnen pacificeret. 27 år senere er de selvfølgelig alle vokset op, er spredt for alle vinde og har hver deres liv. Men nu begynder klovnen igen af efterlade sønderrevne børnelig i Derry. Da Taber-klubben med en blod-ed svor, at de ville tage kampen op, hvis klovnen nogensinde kom tilbage, må de – for det meste modstræbende – tilbage til deres fødeby igen og tage hul på de forfærdelige minder, som de ellers har fortrængt. Resten af plottet skal ikke afsløres her.

Blod og mod
Filmen rummer voldsomt meget blod og animationer af rædselsfulde monstre, som fx hovedet af et menneske, der pludselig vokser insektben ud af, så det som en edderkop kan forfølge mennesker. Der er masser af skumle steder, angstfremkaldende musik og den modbydelige klovn i sine mange grimasser. Samtidig er der en sort humor, som kan få latter til at blande sig med gispene i biografsæderne. Men størstedelen af den lange films mange minutter går med relationerne mellem Taber-klubbens medlemmer. Deres kampe hver især og deres samspil og modspil – og en hel del forelskelse. Moralen i filmen må vel være, at ondskaben overvindes med kærlighed, sammenhold, viljestyrke og mod til at gå imod sin frygt.

Jævn god film
Med Stephen Kings mesterroman som forlæg, et muskelpumpende animationsteam og nogle virkelig dygtige skuespillere, skulle der være lagt op til en fantastisk oplevelse. Desværre indtraf følelsen af at opleve noget enestående mig ikke i løbet af de tre timer. Der var mange gode ting – men bortset fra, at en heltinde ellers sjældent er ved at drukne i et bassin fyldt med blod, så forblev det hele på det jævne. Ikke vildt uhyggeligt, ikke vildt fascinerende – men samtidig underholdning på et ret solidt plan, hvor der også blev serveret noget ok hverdagspsykologi om den type ondskab, der næres af vores frygt – og hvordan man bekæmper den.

Bedømmelse: 2.7 af 6. 3 stemme(r).