Comic-film i "Marvel"-genren i stil med Batman og Hulk.

ActionAdventureScience fiction
Varighed: 118 min.
Instruktør: Jon Favreau,
Medvirkende: Robert Downey Jr.Jeff BridgesGwyneth PaltrowTerrence Howard,

Af: Anders Kronborg - 25.03.2009

Filmen begynder med at fastslå, at multimilliardæren Tony Stark uden sammenligning er den rigeste af alle superhelte. Hans enorme formue kommer fra fremstilling af våben, der skal beskytte hans landsmænd, når de er i krig for deres fædreland. Han er desuden playboy og scorekarl af en kaliber, som mange kvinder lader sig imponere af, og han har sin trofaste assistent, Pepper, til at "gå ud med skraldet", når han er færdig med det.

Men Tony Stark er også et teknisk geni, og de evner får han brug for, da han på en tur til Mellemøsten bliver taget til fange af nogle onde terrorister. I eksplosionen, der dræbte de soldater, Stark var sammen med, kommer han til skade og har nu granatsplinter i bryste. Splinterne er nu på en dødsensfarlig vandretur mod hans hjerte. Terroristerne tvinger ham til at bygge et nyt slags missil ud af reservedele fra alle de hundredvis af våben fra Stark Technologies, som de har fået deres onde fingre i. Men i stedet for bygger Tony Stark først en magnetisk anordning, der kan holde splinterne i sit bryst på plads, og herefter bygger han en højteknologisk superdragt, som han bruger til at bryde ud fra sit fangenskab og sige pænt tak til sine generøse værter. Da Tony Stark kommer hjem til USA, sætter han en stopper for sin våbenproduktion og går i gang med at udforske mulighederne i den nye dragt. Men hvor der tjenes og mistes penge, er der fjender.

"Iron Man" er den første film om denne superhelt, og det inkluderer naturligvis historien om, hvordan Iron Man bliver til. Der går lang tid, før man ser den færdige dragt bryde lydmuren, men det gør ingenting, for ventetiden bliver fyldt ud med Robert Downeys ekstremt karismatiske personlighed. Var rollen blevet givet til enhver anden skuespiller, ville filmen være en forglemmelig affære – blot endnu en i rækken af superheltefilm. Men takket være Downeys drengerøvsagtige attitude med masser af rappe replikker underholdes man fra først til sidst. Filmen er en sober actionfilm af reneste karakter og er som sådan fyldt med specialeffekter og humor.