Produktionsår: 2020
Varighed: 160 min.
Instruktør: Thomas Kail,
Medvirkende: Lin-Manuel MirandaPhillipa SooLeslie Odom Jr.,

Af: Christoffer Winther West - 20.11.2020

HAMILTON – LANDSFADER ELLER DÅRLIGT FORBILLEDE?

Filmatiseringen af musicalsuccesen “Hamilton” er en lang, nørdet og helt igennem henrivende oplevelse. Som med alle film, skal man købe ind på et koncept, og i dette tilfælde er konceptet, at man ikke ser en film - men en optagelse af en musical. Optagelsen er god og holder hele vejen, hvorfor denne anmeldelse heller ikke vil forholde sig mere til den del af oplevelsen. Et godt tip er dog at se musicalen med et godt musikanlæg og en passende volumen. Ligeledes er det værd at bemærke, at der i skrivende stund kun kan vælges engelske undertekster til sangene, og en musical er nu bedst når man forstår, hvad der synges.

Når det ene skud rammer målet
Historien i "Hamilton" er kort fortalt genfortællingen af Alexander Hamiltons liv og virke i 1800-tallet, både før den amerikanske uafhængighedskrig og efter. Hamilton er på mange måder den arketypiske amerikanske drøm, der vokser op som en fattig forældreløs dreng, der arbejder sig op i magtens cirkler under krigen. Efter krigen er han med til at danne de første regeringer i USA, og er bl.a. med til at danne nationalbanken og definere dens rolle. Derudover var han en skørtejæger og en tvivlsom far, hvilket alt sammen fortælles i den 2 timer og 40 minutter lange genfortælling om hans liv. Som med alle musicals, og især de historisk tunge, er det en rigtig god idé at læse lidt op på historien, inden man sætter sig til rette.

Tunge beats og rappe rim
Hamilton regnes for at være en hiphop-musical, og selvom der også er klassiske musicalsange og temaer, der gentages igen og igen, så skal man kunne lide eller forholde sig til rap som genre. Det fungere især godt i de sange, hvor Hamilton rapper med vennerne, eller hvor han "battler" mod Jefferson om nationens velbefindende. Der er dog også mange andre traditionelle sange - bl.a. hvor Englands konge synger en break-up sang til USA, som er stærk inspireret af Elton John. Hamiltons succes som musical skal helt sikkert findes i amerikanernes navlepillende livsanskuelse, men for en, der ikke normalt er fanget af musicals, synes denne anmelder, at både musik og koreografi er fremragende.

In Hamilton we trust
At USA er Guds eget land, kan se lidt tvivlsomt ud, også når man ser en musical som "Hamilton". Der er ikke som sådan noget kristent budskab, og musicalen repræsenterer heller ikke traditionelle familieværdier. Hamilton bliver måske nok udskammet i sin samtid for at have en affære, men musicalen ser ikke videre ned på det. Musicalen er nok nærmere national propaganda end religiøse floskler, og med Alexander Hamilton som en historisk person taget i betragtning, er det nok også meget fint.

Alt i alt
"Hamilton" er en af de bedste oplevelser, denne anmelder har haft foran tv’et i lang tid. Men selvom den er fantastisk, så rammer den også en niche og henvender sig ikke til et bredt dansk publikum. Personligt er jeg historieinteresseret, meget glad for musik, dygtig til engelsk og meget tålmodig - så selvfølgelig var jeg solgt. Hvis du er i tvivl, om det er noget for dig, så begynd evt. med at lytte til dobbeltalbummet på Spotify, eller læs om Alexander Hamilton på wikipedia.

Kan ses på Disney+ DK.

Bedømmelse: 4.2 af 6. 5 stemme(r).