Produktionsår: 2019
Varighed: 90 min.
Instruktør: Kate Melville,
Medvirkende: Tiya SircarChad ConnellMarco Grazzini,

Af: Anette og Jørgen Hedager Nielsen - 20.05.2019

GODE GERNINGER UDEN BAGTANKE

Kan man forestille sig, at nogen gør en god gerning, uden at have en bagtanke med det? Det bliver det store spørgsmål for tv-reporteren Kate Bradley (Tiya Sircar). I flere år har hun været den, som tv-kanalen 12-news sender efter brandbiler, ambulancer og politibiler i New York. Hun skal være først på stedet, og hun skal tættest på. Hun er god til sit job, og hun elsker det, så da hun pludselig bliver sat på mere "bløde" opgaver, fordi de mener, at hendes arbejdsform er alt for risikabel, passer det hende i første omgang rigtig dårligt. Men hun bliver alligevel fanget af den "bløde" historie, hun dumper ind i.

100.000 dollars kontant
Mennesker oplever, at der pludselig står en pose med 100.000 dollars i kontanter ved deres fordør. Der er ingen afsender eller forklaring og ingen betingelser, men modtagerne er ikke i tvivl om, hvad de vil bruge pengene til. De har nemlig hårdt brug for dem til helt konkrete ting i deres private liv eller i forbindelse med deres arbejde. Det bliver Kate Bradleys opgave at interviewe modtagerne af pengene. Medierne giver den anonyme giver tilnavnet Good Sam. En forkortelse for den gode samaritaner. 12-news begynder en energisk eftersøgning af Good Sam. Denne efterforskning, som Kate naturligvis også er stærkt involveret i, bliver filmens motor. Hvem er Good Sam?

Kate er ung, smuk og smart, og handlingen bringer hende ind i et par romantiske forhold. Forholdene skildres pænt og ærbart. Hun er en principfast kvinde, der ved, hvad hun vil, og hvad hun ikke vil, og hun sætter sin faglige integritet meget højt.

Gode gerninger inspirerer
Det etiske spørgsmål om bagtanker i forbindelse med gode gerninger fletter sig på en generel måde ind overalt i filmen. En af modtagerne af de anonyme gaver er kristen og ser pengene som et svar på bøn og som et mirakel, der løser nogle meget vanskelige problemer for hende og hendes familie. Flere bliver inspireret til selv at gøre en god gerning uden bagtanke.

God underholdning med lidt brod
Handlingen er let at følge. Fotograferingen er tydelig. Stemningen i scenerne er hovedsagelig let og humoristisk. Altså en rigtig feel good-film, men ikke uden lidt brod. Både hovedpersoner og bipersoner er troværdige og tydelige. Vi blev godt underholdt, og vi fik stof til eftertanke om dét at gøre gode gerninger uden bagtanke.

Interesserer man sig for journalistik - og det bør vi alle i disse fake news- og internettider gøre i en eller anden grad - så giver filmen et fint indblik i, hvad der er bestemmende i en nyhedsredaktion. Handler det om væsentlighed eller om seertal? Skal vi kritikløst bringe enhver sensation, eller skal vi tjekke facts først? Er det en ægte nyhedshistorie, eller lader vi os bruge til at give nogen gratis reklame?

Kan ses på Netflix.

Bedømmelse: 3.3 af 6. 3 stemme(r).