Varighed: 348 min.
Instruktør: Per Fly,
Medvirkende: Mads WilleSonja RichterSara Hjort DitlevsenPernilla August,

Af: Johan Schmidt Larsen - 02.07.2010

Seks uger, seks mennesker, seks virkeligheder. Disse tre sætninger siger temmelig meget om tv-serien "Forestillinger" af Per Fly.

Skulle nogen være i tvivl, er han manden bag den anmelderroste trilogi Bænken, Arven og Drabet samt Kvinden der drømte om en mand.

"Forestillinger" handler om seks menneskers oplevelser og tanker under prøverne på teateropsætningen af Shakespeares Venus og Adonis. Hvert enkelt afsnit på 58 minutter følger hver sin hovedperson og denne persons oplevelse af de samme begivenheder. Hvert afsnit udbygger og nuancerer dermed den overordnede historie på en ganske fascinerende og unik måde.

Tv-serien har et genialt plot og nogle flotte skuespilpræstationer. Dejan Cukic spiller den centrale hovedrolle som teaterinstruktøren Marko, der har personlige relationer til alle filmseriens øvrige karakterer, og han spiller ganske enkelt i særklasse. Men ingen af de øvrige skuespillere gør det langt fra middelmådigt, tværtimod formår de på hver deres måde at fortolke netop deres karakter, så man rives med af historien. Jeg vil derfor heller ikke tøve med at kalde det for dansk dramatik af højeste klasse.

Hvert afsnit føjer nye vinkler og nye facetter til handlingen. Medvirkende til dette er ikke mindst, at Per Fly gennem hele serien har tilbagevendende interviews med hovedpersonerne, hvor de hver især fortæller om deres personlige opfattelse og deres motiver for, at de tænker og handler, som de gør. Sammen med filmens øvrige handling giver det publikum en oplevelse af, at vi overværer et stort reality show. Men det er naturligvis skuespil fra ende til anden og en vigtig del af det geniale plot. Men hold da op, hvor det virker overbevisende.

Det er en fantastisk serie, men samtidig skræmmende og foruroligende. Skræmmende, fordi den i den grad skildrer og udstiller menneskets egoisme og ufuldkommenhed. Foruroligende fordi den med al ønskelig tydelighed viser, hvad der sker med mennesker, der fuldstændig er i deres følelsers vold. Karaktererne har tilsyneladende ikke et livssyn og nogle etiske værdier, som blot i nogen grad kan holde dem ansvarlige for de valg, de gør i forhold til dem selv og deres medmennesker.

Samtidig bliver filmserien – måske uden at ville det – det bedste argument for, at De ti Bud og det dobbelte kærlighedsbud er evigt aktuelle leveregler og dermed fortsat relevante i en tidsalder, som i stigende grad vender ryggen til det livs- og kulturgrundlag, som vort samfund er bygget på.

Se selv filmserien med en lille flok venner med forskellig baggrund og livssyn. Så vil I med garanti have nok at tale om bagefter!

Bedømmelse: 5.7 af 6. 3 stemme(r).