Medvirkende: Eddie RedmayneEzra MillerColin Farrell,
 Magi,
 Mod,

Af: Judith Hedager Vestergaard - 19.11.2016

MAGIEN VENDER TILBAGE

New York under angreb
Året er 1926. Beboerne i New York står overfor en ny og ukendt fare. Voldsomme angreb ødelægger hele gader, men ingen ser, hvad eller hvem der står bag. Politiet er på bar bund, og ingen ved, hvor de skal sætte ind. Samtidig sætter den britiske troldmand Newt Scamander foden på amerikansk jord, og vi får på humoristisk vis introduceret filmens magiske hovedperson, da han jagter sin niffler - et dyr der tiltrækkes af guld - gennem en bank. Newt, der har et hjerte af guld, men også har tendens til at tiltrække problemer, får hurtigt rodet den ikke-magiske Jacob Kowalski ind i jagten, og de to bliver nødt til at slå sig sammen.

De magiske dyrs vogter
I 1920'erne var troldmandssamfundet bange for de fleste magiske dyr, og det var derfor ikke lovligt at eje magiske skabninger i New York. Newt har en forståelse for de mange arter, og ved, hvordan de skal håndteres. Han rejser hele verden rundt for at skaffe viden om de mange magiske dyr og ønsker at få udgivet en bog, der skal gøre det tydeligt for troldmænd verden rundt, hvilke dyr der er farlige, og hvilke der blot er misforståede. Hvor vi træder ind i historien er han netop ankommet til New York med en kuffert fuld af magiske dyr, og de bliver omdrejningspunktet for hele filmen. Med hans viden, mod og tendens til at havne i kritiske situationer er det uundgåeligt, at han bliver involveret i det store mysterium om, hvad der hærger New Yorks befolkning.

Harry Potter-universet åbner sig igen
Det er J. K. Rowling, forfatteren til Harry Potter-bøgerne, der står bag manuskriptet til denne film. Og det er helt tydeligt, at den er tiltænkt Potter-fans. Hele filmen lægger ud med de kendte toner fra Potter-filmene, og gennem hele filmen er der strøet referencer som fx Dumbledore, Grindelwald og Hogwarts, samt besværgelser som "alohamora" og "accio". Filmen, der efter sigende er den første ud af en serie på fem og foregår 70 år før Harry Potters eventyr, er inspireret af bogen af samme titel. Skulle du få lyst til at læse bogen, skal det dog nævnes, at den ingen handling har. Den er det opslagsværk, som Newt ønskede af få udgivet, og handlingen i denne film er altså strikket sammen til selve filmen. Handlingen er efter min mening lidt tynd og bliver kun holdt oppe af det fantastiske univers af magi, som Rowling er så god til at sætte sammen.

En overflod af special effekter
Man kan næsten sige sig selv, at en film, der udelukkende drejer sig om magi, må have et væld af special effekter, og det er mildest talt også tilfældet. Heldigvis har de gjort det rigtig godt, og der er kun få scener, der ikke helt fungerer. De mange magiske dyr og deres omgivelser ser meget livagtige ud, og der har været nogle meget fantasifulde animatorer i gang. Skuespillerne gør det fremragende, og på trods af et par kliche-karakterer så bliver man draget ind i historien med dem. Filmen indeholder lige dele humor, action og forundring. Den indeholder ikke et kristent budskab, men lægger dog heller ikke på noget tidspunkt op til, at det er sådan vores verden hænger sammen. Filmen indeholder ligesom Potter-filmene, nogle ret voldsomme scener. Hvis du er vild med Harry Potter-filmene, så tag ind og se denne også.

Bedømmelse: 4.5 af 6. 2 stemme(r).