Produktionsår: 2019
Varighed: 118 min.
Instruktør: Agnieszka Holland,
Medvirkende: James NortonVanessa KirbyPeter Sarsgaard,

Af: Anette og Jørgen Hedager Nielsen - 23.10.2020

DER FINDES KUN ÉN SANDHED

Filmen åbner med grisegrynt. George Orwell er ved at skrive sin roman Kammerat Napoleon. Det er en historie, der bedst fortælles ved at lade dyr tale, forklarer han, og opfordrer læserne til at lægge mærke til det, der står mellem linjerne. Men Orwell er ikke hovedpersonen i "Den sorte jord". Det er hans samtidige, den walisiske journalist Gareth Jones. Orwell får lov til at kommentere filmen om mr. Jones med nogle citater undervejs, fordi Gareth Jones' oplevelser i Sovjetunionen angiveligt inspirerede Orwell til nogle af scenerne i sin roman om dyrene på farmen.

Flere spørgsmål end svar
Vi møder Gareth Jones lige efter hans tur til Berlin i 1933, hvor han har fået interviews med den nyvalgte rigskansler Adolf Hitler og hans propagandaminister Joseph Goebbels. Jones er blandt andet rådgiver for den engelske politiker David Lloyd George, men de engelske politikere tror ikke på hans advarsler om, at Hitler pønser på krig.

Gareth Jones har lært russisk, fordi hans mor en overgang arbejdede i Ukraine, og det har givet ham en levende interesse for det store kommunistiske land. Han følger nøje med i nyhederne fra Sovjetunionen og undrer sig over, hvordan økonomien kan hænge sammen. Hvordan har Stalin råd til at udvikle industrien så voldsomt? Hvad er grundlaget for den ekspanderende økonomi? Jones' store ønske er at komme til Moskva for at få et interview med Stalin.

En idealist søger sandheden
I Moskva møder han en international gruppe af journalister, der har lært at arbejde indenfor de rammer, som det kommunistiske styre sætter. Hvis de vil have gode forhold, må de nøjes med at fortælle positive historier. Bliver de for nysgerrige og begynder at grave i det, kommunisterne ikke ønsker frem, kan det ende med en likvidering. Gareth Jones er kommet for at få sandheden om noget af det, som ikke må fortælles, så han bliver klar over, at han må gå forsigtigt til værks.

Det lykkes ham at komme til Ukraine, hvor svarene findes. Han bliver kastet ud i en forfærdelig virkelighed, som aldrig er blevet fortalt i Vesten, og han finder den historie, som han er på jagt efter. Men det er en historie, som kommunisterne vil forhindre ham i at fortælle. De fængsler seks engelske ingeniører og beskylder dem for spionage. Beskeden til Jones er, at han kan redde de seks englændere fra henrettelse ved at rejse tilbage til London og skrive historien, som kommunisterne ønsker den fortalt.

Sandhed og hæderlighed
Filmen handler meget om journalisters pligt til at fortælle sandheden så objektivt som muligt. Flere prøver at overbevise Jones om, at han må se det hele i en større sammenhæng. Sandheden kan være mange ting, alt efter perspektivet og éns egen overbevisning. Men han står fast. "Der findes kun én sandhed," lyder hans kompromisløse svar.

Sandhed og hæderlighed er nøglebegreber i filmen, og de etiske konflikter udspiller sig både på det personlige, det politiske og det principielle plan. Da Jones kommer hjem til England, finder han ud af, at hans journalistiske scoop er ubekvem for magthaverne og derfor ikke kan blive trykt i nogen avis. Det samme gælder i USA, som netop havde anerkendt Sovjetunionen som en suveræn stat.

Gareth Jones er en historisk person, og det sovjetiske folkemord i Ukraine ved hjælp af en statskontrolleret hungersnød, har også fundet sted. Men det er meget lidt belyst. Alene det, at antallet af døde ukrainere ikke kan sættes mere præcist end mellem 3.5 og 10 mio., taler om en ugerning, som det stort set lykkedes for Stalin at holde ud af offentlighedens søgelys.

En alsidig instruktør
Filmen holdes i nogen grad sammen af, at den bygger på virkelige begivenheder. Men den holdes også sammen af en fremragende instruktør med et godt manuskript og gode skuespillere. Fotograferingen er stemningsfuld og afpasset til de forskellige scener. Man mærker, at instruktøren Agnieszka Holland både har arbejdet med stærke og seriøse film som den Oscar-nominerede "In Darkness" og episoder af Netflix-serien House of Cards, sæson 3 og 5. Hun behersker det nærgående og antydende i knugende og talende scener i Ukraine og kan samtidig flette virkemidler fra action-genren ind i scenerne fra Moskva, så det hele går op i en højere enhed.

"Den sorte jord" afdækker menneskers ondskab, og mediernes og politikernes villighed til at bøje sandheden "i en større sags tjeneste", men Gareth Jones' ihærdighed for at afdække sandheden giver håb. Det er hele vejen igennem en underholdende film, fordi den er så godt skruet sammen. Og så handler den ovenikøbet om så aktuelle emner som fake news og politisk begrundede drab af journalister.

Læs et miniportræt om Agnieszka Holland her.

Bedømmelse: 4.2 af 6. 4 stemme(r).