Den 12. mand

Den 12. mann

Af et mandskab på 12, var Jan Baalsrud den eneste, der ikke blev fanget af tyskerne ved landgang nær Tromsø i 1943. Jan flygtede og kom med hjælp fra almindelige nordmænd på dramatisk vis til Sverige.

Biografi/baseret på virkelig historieDramaThrillerTEMA Anden verdenskrig
Varighed: 135 min.
Instruktør: Harald Zwart,
Medvirkende: Thomas GullestadJonathan Rhys MeyersMarie Blokhus,

Af: Anette og Jørgen Hedager Nielsen - 28.08.2018

MED LIVET SOM INDSATS

Filmen begynder med, at den norske soldat Jan Baalsrud (Thomas Gullstad) afleverer sin rapport til skotske befalingsmænd. Så er det slået fast, at han altså overlever. Tolv nordmænd, som var trænet i England, blev i april 1943 sendt med en kutter til Norge for at sabotere udvalgte mål. Men allerede ved landgangen lidt nord for Tromsø gik det galt. Elleve af mandskabet blev fanget, tortureret og henrettet. Kun Jan Baalsrud overlevede. Filmen bygger på virkelige hændelser og handler om hans flugt gennem barske og storslåede landskaber til Sverige. En tur, der kom til at tage lidt mere end to måneder og flere gange var tæt på at tage livet af ham.

De virkelige helte
Virkelighedens Jan Baalsrud ville ikke kaldes en helt. De egentlige helte var dem, der med livet som indsats hjalp ham undervejs. Den norske øverstbefalende for Gestapo, Kurt Stage, havde aldrig mistet en mand, som han jagtede. Derfor blev det personligt for ham at få fat i Jan Baalsrud. Og han var flere gange meget tæt på. Paradoksalt nok blev Baalsrud et par gange reddet fra pågribelse af de katastrofer, der ramte ham undervejs. En lavine ramte ham, da en tysk flyver skød efter ham i ødemarken. Han blev mirakuløst reddet fra lavinen af et træ, som hans fod satte sig fast i.

Allerede efter landgangen, hvor han flygtede, blev han skudt i foden, og den blev så hårdt såret, så han kom til at halte. Det betød, at han undervejs havde brug for hjælp til at pleje såret. Efterhånden blev han så afkræftet, at han blev helt afhængig af de almindelige nordmænd, der - trods dødstrusler for at hjælpe ham - satte livet på spil ved at skjule ham for tyskerne og hjælpe ham videre.

En meget flot film
Som andre film om modstandsbevægelsen i Norge og i Danmark, handler det om opofrelse for landet, kamp mod det tyske uvæsen og almindelige menneskers heltemod, sammenhold og hjælpsomhed. Og så får vi også et indtryk af tyske befalingsmænds hæmningsløse fremfærd, når de mødte modstand.

Filmen er fantastisk flot produceret. Især fotograferingen gør flere gange indtryk. De store, sneklædte vidder udnyttes til fulde. Handlingen er let af følge. Optakten til landgangen fortælles i løbet af filmen i forbindelse med Jan Baalsruds febervildelser. Det er ganske fermt lavet. Der er en del dvælende scener og filmen er længere end gennemsnittet. Egentlig virker det fint nok, men måske ville den have vundet ved at blive klippet lidt strammere.

Der er en god vekslen mellem intense scener og mere rolige. Et par humoristiske bemærkninger og en rørende scene med en syvårig pige giver luft mellem de nervepirrende begivenheder, hvor vi som tilskuere ikke bliver skånet. Det er en stærk scene, hvor fangerne før henrettelsen stemmer i med "Gud velsigne vort elskede fædreland".

Kan ses på blockbuster.dk.

Bedømmelse: 4.9 af 6. 13 stemme(r).