Crossing Over

En film om illegale indvandrere. Filmens tema er vigtigt, hvor Harrison Ford gør det fremragende, men handlingen er forvirrende.

Varighed: 109 min.
Instruktør: Wayne Kramer,
Medvirkende: Harrison FordRay LiottaAshley JuddJim Sturgess,

Af: Nicolaj Wibe - 19.02.2010

I al sin enkelthed handler denne film om de mange desperate mennesker, der illegalt forsøger at krydse grænsen til USA. Uden lovlig opholdstilladelse, et green-card, kan man angiveligt godt opgive håbet om en fredelig fremtid der. Vi følger bl.a. den unge pige, der sælger sin krop for en ulovlig opholdstilladelse, vi følger den unge mor, der opholder sig illegalt i USA, og den unge mand, der redder sig et green-card ved at bluffe sig til en jødisk identitet. Alt set igennem grænsepolitibetjenten Max' (Harrison Ford) medfølende øjne.

Kender du den ambivalente følelse at se en film, hvor temaet er så medrivende, at man tilgiver filmen for dens mangler? Sådan er det her. Flot skuespil (hvor Harrison Ford gør det fremragende), men en masse blafrende tråde, der aldrig bliver spundet sammen. En forvirrende handling. Der rulles frem og tilbage mellem skæbneforløb, og på intet tidspunkt finder man sammenknytningspunkter. Man kan kalde det en collage-film, der stritter. Hvorfor er det nemmere at få et green-card, hvis man bliver godkendt af en rabbiner? Der hænger en del "hvorfor" i luften, når filmen slutter. Men som sagt, trods det velkendte tema med den lukkede grænse ind til det forjættede land, så er det alligevel en film der er god at se. Den afspejler en virkelighed, der i dette øjeblik er mange menneskers ulykkelige situation: at være på flugt. Den afspejler troværdige skæbner.

Flygtninge og fremmede har en særlig status i Guds øjne. "Jeg var fremmed, og I tog imod mig," siger Jesus. Hvornår tog vi os af dig? "Alt, hvad I har gjort mod en af disse mine mindste brødre, det har I gjort mod mig," svarer han (Matt 25,40). Temaet, at tage sig af den fremmede, er ved at drukne i politiske markeringer her til lands. Det ene parti vil gerne overgå det andet i at være først ude med nye stramninger. Glemmer vi, at det på bundlinjen handler om mennesker? Det handler om menneskers nød og fortvivlelse. Det handler om noget af det mest ydmygende for et menneske – at være på flugt. Det er det, "Crossing Over" gerne vil fortælle os.