AdventureAnimationDrama
Varighed: 116 min.
Instruktør: Makoto Shinkai,
Medvirkende: Stemmer: Hilary HaagCorey Hartzog,

Af: Peter E. Nissen - 07.10.2020

FRA TAB TIL GEVINST

Denne tegnefilm af den japanske instruktør Makoto Shinkai viser, at han er en værdig afløser for den berømte tegner Hayao Miyazaki, som er blevet berømt for sine eventyrlige anime-film. Denne film er med god grund blevet Shinkais internationale gennembrudsfilm. Jeg håber, at den snart får en officiel dansk oversættelse. Filmen er nemlig ikke udgivet med danske undertekster, men blev vist med engelske undertekster ved en Shinkai-filmkavalkade i Grand Teatret i København i forbindelse med den danske premiere af Shinkais nyeste film "Weathering With You".

Smuk og eventyrlig handling
Filmen handler om den lidt isolerede pige Asuna, som møder drengen Shun. Han redder hende fra at blive angrebet af et bjørnelignede uhyre og giver hende en magisk krystal, som kommer til at få stor betydning i hendes videre rejse. Hun kommer til at dele skæbne med sin nye lærer i skolen Ruyji Morisaki i jagten på at opklare baggrunden for Shuns og uhyrets opdukken og forsvinden igen. Sagen leder dem ned i dødsriget Agartha, hvor de kæmper en kamp om at komme frem til stedet, hvor livet kan genopstå.

Filmen er smuk og imponerende. Tegne- og animekvaliteten er lige så høj som i Miyazakis bedste, og gad vide om ikke der er flere tegnere fra Miyazakis Studio Ghibli, som har haft en finger med i spillet? Der er flotte scener og fremragende original anime-dynamik, som er en fornøjelse at se. Fantasien er i top med usædvanlige væsener og verdener. Musikken er også fin med den typisk japanske blanding af popmusik og symfonisk orkesterklang.

Originalt budskab
I forhold til temaet fremstår filmen en anelse rodet. Man fornemmer nok at Shinkai er inspireret af Miyazaki-film, som fx Det levende Slot, Prinsesse Mononoke og Laputa – Slottet i Himlen. Der er vist også lidt inspiration fra filmatiseringerne af Ringenes Herre – både tegnefilmene og Peter Jacksons sværvægter. Men samtidig har filmen værdi i sig selv med et originalt handlingsforløb. Ligesom hos Miyazaki er det typisk en pige, som er hovedperson, og Shinkai giver også kæledyret en central rolle i handlingsforløbet. Jeg håber dog, at Shinkai løsriver sig mere fra Miyazaki med tiden. Med denne film synes han at have vist potentialet til det.

Filmens ide og budskab bygger på en blanding af buddhistisk/hinduistisk tænkning og gammelt religiøst legendestof om underverdenen. Der fremstår fx et Orpheus-tema i filmen, som handler om, at en levende person forsøger at få en afdød ud af underverdenen. Desuden er der fokus på overlegne samfunds overgreb på oprindelige kulturer og naturen ved hjælp af krig og vold, som jo også er et internationalt anliggende på tværs af verdensdele. Her bliver Ruyji repræsentant for undertrykkerne, mens Asuna i sin overgang mellem barn og voksen står i en mellemposition. Vi ser også spændingen i drengekrigeren Shin, som kæmper med sin rolle som både angriber og beskytter.

Kristne perspektiver
Set fra et kristent synspunkt får man et indblik i en verdensforståelse, som er anderledes end den kristne. Jeg fascineres over perspektiver, som jeg kan dele med filmen, fx i dens kritik af vold og overgreb, og det at opleve tab og sorg som en grundlæggende del af tilværelsen. Samtidig glæder jeg mig over, at min Gud ikke er som ønskeguden Shakuna Vimana, som man kan købe destruktiv udødelighed af ved hjælp af de rette ofre og den rette indsats.