Et containerskib kapres af somaliske pirater. Kaptajnen og besætningen kæmper i et forsøg på at undgå fangenskab på land.

Biografi/baseret på virkelig historieDramaThriller
Varighed: 134 min.
Instruktør: Paul Greengrass,
Medvirkende: Tom HanksCatherine KeenerBarkhad AbdiBarkhad Addirahman,

Af: Jørgen Hedager Nielsen - 29.10.2013

Ham til højre sad helt ude på kanten af sædet under mindst halvdelen af filmen, og hende til venstre konstaterede, da rulleteksterne begyndte: "Hov, jeg har da helt glemt at spise mine popkorn." Vi var i biografen for at se en film, der holder spændingen konstant. Ikke så meget på grund af et genialt udtænkt handlingsforløb. Spændingen opstår, fordi skuespil, fotografering og lyd i hænderne på en instruktør som Paul Greengrass får os til at tro på historien. Vi er til stede. Måske betyder det også noget, at "Captain Phillips" er baseret på virkelige hændelser, og at vi ved, mange søfolk har haft lignende oplevelser, når de vovede sig ind i farvandet ud for Somalias kyst.

Containerskibet Alabama Mærsk, der sejlede under USA's flag, blev i 2009 kapret af en lille gruppe somaliske fiskere. Det skete før der var bevæbnede vagter ombord på skibene. Kaptajn Phillips skrev senere en erindringsbog om begivenheden. Nogle af søfolkene fra skibet mente, at han kom til at fremstå stå mere heroisk, end han var i virkeligheden, men det er nu ikke et problem i filmatiseringen. Selv om Tom Hanks som Captain Phillips er med i mindst halvdelen af filmens 134 minutter, så er der ikke tale om heltedyrkelse. Han viser sig snarrådig og til dels koldblodig, men vi ser ham også som klynkende og opgivende.

Vi får ret klare antydninger af somaliernes situation. Det er fiskere, der ikke har flere fisk at fange, fordi udenlandske industritrawlere har tømt havet. De er nærmest trælle under bandeledere, og de bliver kriminelle af nød. Samtidig opfører nogle af dem sig så ondskabsfuldt, at Phillips på et tidspunkt siger: "I er ikke bare fiskere."

Der er ingen tros-ytringer, hverken hos søfolkene eller hos piraterne. Der er nogle karakterer, man kan vurdere ud fra en etisk målestok. Der er stort set ingen bandeord, og der er slet ikke noget seksuelt at støde sig på. Filmen skal ses for underholdningens skyld, og måske for at blive lidt klogere på, hvad der kan opstå af reaktioner hos og mellem mennesker, der bringes i en meget konfliktfyldt og spændt situation.

Greengrass formår at lave spænding. Det har han tidligere bevist i film som Green Zone, United 93, "Bourne Duellen" og The Bourne Ultimatum. Men 134 minutter er lige i overkanten. Klipningen kunne med fordel være strammet op flere steder. Jeg undlader at give eksempler, for det vil røbe for meget. Ud over den usynlige instruktør, har Tom Hanks det meste af æren for, at filmen er så vellykket. Måske høster han endnu en Oscar for sin præstation. Hanks er den eneste skuespiller, hvis navn er kendt i forvejen. Somalierne virker ret karikerede med deres hysteriske opførsel, men det kan måske skyldes, at de uafladeligt tygger khat og sikkert er påvirkede af det.

Se evt. også anmeldelsen af den danske film Kapringen, som også handler om skibskapring.

Bedømmelse: 3.5 af 6. 2 stemme(r).

Tonny, 21-09-17 21:00: