Varighed: 315 min.
Instruktør: Ben GregorJoasia Goldyn,
Medvirkende: David MorrisseyEleanor Worthington-CoxNikolaj Lie Kaas,
 Magi,

Af: Sprint Aagaard Korsholm - 29.10.2021

SLAGET FORTSÆTTER

Begynd ikke med at se sæson 3 – du bliver forvirret, og du går glip af de fleste pointer. Begynd med begyndelsen. Men har du set de to første sæsoner, så kan du glæde dig til mere af denne usædvanlige blanding af barok humor, mystik, spænding og bizarre udgaver af såvel mennesker som guder – og dem, der er en blanding.

Igen spiller Nikolaj Lie Kaas en hovedrolle som den noget usædvanlige druide Divis, der har fået opgaven at skabe fred gennem den keltiske teenager Cait (Eleanor Worthington-Cox), der skal gøre hende til kelternes heltinde. I henhold til de keltiske druiders forudsigelser, skal de to samle de mange stridende keltiske stammer og smide de forhadte romere og deres guder ud af landet. Med til profetierne hører, at hun skal have et ganske særligt spyd i hånden, når hun fører an i slaget, der skal befri kelterne. Dette spyd har vi i de to foregående sæsoner hørt en del om: det er det samme spyd, som en romersk soldat brugte til at slå Jesus endeligt ihjel med, da han hang på korset. Spyddet – og den soldat, der brugte det – er nu i Britannia, hvor begge parter leder desperat efter det.

Nye sider af mange hovedpersoner
Den romerske general Aulus Plautius (David Morrissey) har efterhånden fået følgeskab af sin hustru, Hemple, der primært fungerer som præstinde for guden Lokka, som er den bærende åndelige kraft bag Plautius, der mere og mere afsløres som en marionetdukke uden reel indflydelse på de åndelige kampe. De almindelige romerske guder spiller ingen stor rolle. Hemple fylder meget i denne sæson og udfylder rollen som en meget magtfuld og vanvittig heks, der morer sig med at håne og pine andre og føre Lokkas grusomme planer ud i livet.

Dronningen for en af de keltiske stammer, Antedia (vi lærte hende at kende i de to første sæsoner) udfolder mildest talt forbløffende sider af sig selv i denne sæson og hjælper Cait på ret utraditionelle og ofte meget underholdende måder. Også den øverste druide, Veran, viser nye sider af sig selv – fx som manden med leen. Og Divis afslører noget meget overraskende ved sig selv ...

Den åndelige verden
Mens de fysiske kampe fyldte en del tidligt i denne serie, er det så afgjort de åndelige magter, der er hovedspillerne på banen nu. Hemple og hendes tjenere afslører Lokka-kulten som traditionel afskyelig gudedyrkelse med kannibalisme, sex i alle mulige og umulige afskygninger og en dyb glæde i at se andre lide. Vi har forladt den historiske basis, hvor det var de traditionelle romerske guder, der stod i modsætning til de keltiske guder - guder som i øvrigt praktiserede menneskeofringer, hvor de måske åd dele af ofrene efterfølgende. "Lokka" må vist kaldes fri fantasi!

Den kristne tilgivelse
Det spændende og historisk korrekte er, at serien også inddrager kristendommen. Denne kom allerede til kelterne meget tidligt – om end nok først omkring 100 år senere, selv om nogle kilder mener, at det allerede skete, mens Jesus levede. Da Romerriget gik over til kristendommen i 300-tallet og dermed begyndte at etablere kirker også i de besatte områder i Britannia, var der allerede en levende keltisk kirke, der først i midten af 600-tallet blev forenet med den romersk-katolske kirke. Kristendommens budskab udfoldes i serien gennem den romerske soldat med spyddet. Han fortæller Hemple om hans øjenkontakt med den døende Jesus: "Jeg oplevede tilgivelse. Det vil du aldrig forstå." Denne tilgivelse er for soldaten blevet det mest værdifulde i hans liv. Så på nuværende tidspunkt i serien er kristendommen nok den af de berørte religioner, der skildres mest i overensstemmelse med den historiske virkelighed. Så kan de andre få lov at tilføre de overdrevne fantastiske aspekter, som er med til at give serien sit lidt vanvittige præg.

Caits vandring
Et hovedmotiv i serien er Caits vandring mod sin selvforståelse. Er hun virkelig den udvalgte? Hun svinger mellem alle former for JA og NEJ og midtimellem. De personer, der ledsager hende, er også ret uenige om, hvad hun er. Kan hun stole på dem, når de siger, de vil hjælpe hende? I hvert fald ikke altid. Da hun vælger at tro på sin udvælgelse og træder i karakter, sætter hun alt på ét bræt. Se selv, hvordan det går i denne sæson, der helt klart lægger op til en fjerde sæson, der bestemt har nogle tråde at udrede. Blandt andet er spyddet endnu ikke dukket op. Og mange hovedpersoner skifter tilsyneladende side i kampen.

Kan ses på HBO Max.