Varighed: 127 min.
Instruktør: Martin Campbell,
Medvirkende: Angelina JolieClive Owen,
 Etik,

Af: Peter U. K. Jensen - 15.04.2011

Fra idyl til virkelighed
Sarah nyder tilværelsen sammen med sin rige mand i Londons overklasse. Under et velgørenhedsarrangement bliver "indsamlingsshowet" afbrudt af den skinbarlige virkelighed. Lægen Nick afbryder festlighederne og fremviser en ægte, udmagret etiopisk dreng for gæsterne. Der bliver tumult og håndgemæng – men midt i dette åbner der sig en ny verden for filmens hovedrolle indehaver, Sarah. Hun ser, at den virkelige verden banker på, og så må hun vælge, om hun lader stå til - eller tager ansvar!

Klodens brændpunkter
Filmen er klar og tydelig. Den sender et stærkt budskab til seerne om medmenneskelighed og den mangel herpå, som findes mange steder. I verdens brændpunkter møder vi lægen Nick og hans team, som forsøger at gøre en indsats for de fattigste og for de glemte skæbner. Han har viet sit liv til dem. Sarah bliver draget af Nick og opsøger ham bl.a. i Etiopien, Cambodja og Tjetjenien. I disse møder stilles Sarah over for stærke dilemmaer, som rører ved temaerne liv og død. De er ikke enige, men gennem gensidige provokationer flyttes de begge.

Skuespillerne blegner, men billederne printer sig ind på nethinden
Man skal ikke se filmen pga. skuespilpræstationerne, de er ikke helt i top hele vejen igennem. Det lidt sentimentale, romantiske forhold, som opbygges mellem Nick og Sarah virker amerikansk og lidt påklistret, men "retfærdiggøres", da Sarahs forhold til sin mand kører skævt (typisk filmisk konklusion).

Men hvis man vil opleve en film med etiske dilemmaer og hjerteskærende beretninger, så er filmen yderst god. Den rusker op i vort velbjergede materialistiske sind. Filmen har nogle meget stærke billeder, som længe efter står printet på nethinden. Der er billeder, som er groteske og absurde. Billeder af krig, vold og elendighed, som får de små hår til at rejse sig. Man tænker, kan det også være virkeligheden?

Hvad du har gjort mod en af disse mine mindste små …
For lægen Nick er livet som læge blevet en kamp for ikke at føle noget. Verdens lidelse og sorg er klistret til arbejdet blandt de nødlidende. Sarah må gøre op med sig selv, om hun vil være hustru og mor i England eller være til stede, hvor lidelserne er dagligdagen. Har man som seer et blødt sind, kan Sarahs tanker nemt blive en del af ens egne. Man kan ikke lade filmens budskaber og dilemmaer går uberørt forbi. Hvad gør jeg for de sultne, nødlidende, nøgne, forfulgte – verdens mindste små? Gennem filmen rykker den ubehagelige virkelighed tættere på og bliver til mere end et indsamlingsshow på tv …