Produktionsår: 2010
Varighed: 96 min.
Instruktør: Shawn Ku,
Medvirkende: Maria BelloMichael Sheen,
 Synd,

Af: Mikael Arendt Laursen - 01.11.2011

Kate og Bill Carrolls er ved at gå fra hinanden. Deres ægteskab synger på sidste vers, og det er i sig selv en trist historie. Sønnen Sammy går på College, og kontakten til ham er overfladisk. Bill er ved at se sig om efter en lejlighed, mens Kate i et sidste desperat forsøg på at holde sammen på familien forsøger at planlægge en fælles ferie til Miami for dem alle tre. En aften taler Kate og Bill med deres søn i telefonen, og det bliver det sidste, de hører fra ham i live. For næste dag indtræffer katastrofen!

Næste dag er tophistorien i alle medier et skyderi på det College, som sønnen Sammy er elev på. Kate og Bill forsøger forgæves at få oplyst, om deres søn er en af de dræbte, men informationerne er sparsomme. Da to politifolk kort efter ringer på døren, er de klar over, at det værst tænkelige er sket - deres søn er død. Men meldingen er langt værre end det! Sammy har om morgenen dræbt adskillige kammerater med skud fra to pistoler, som han havde taget med sig i skole på denne skæbnesvangre dag! Kate benægter fakta, og Bill resignerer. Og langsomt må de erkende, at sandheden er, at de er forældre til en morder.

Vi hører meget lidt om mordene, mediernes reaktioner og alt det postyr, som Sammys handlinger har ført med sig i den brede offentlighed, for filmen stiller i stedet skarpt på forholdet mellem Kate og Bill og deres forsøg på at tackle den forfærdelige situation, som de pludselig er havnet i. For hvem bærer skylden for, at en dreng som Sammy pludselig begår denne frygtelige forbrydelse? Er det drengen selv eller forældrene? Kate og Bill reagerer vidt forskelligt på situationen, og gennem filmens dramatiske handling får vi et indblik i, hvordan de hver især forsøger at komme igennem krisen og videre med livet. Deres indbyrdes forhold udsættes for en følelsesmæssig rutsjebanetur og fører dem på nogle tidspunkter tættere sammen igen.

Mere vil jeg ikke afsløre, men det interessante ved “Beautiful Boy” ligger i dette stille drama, der gemmer sig inde bag facaden. For Kate og Bill elskede jo på hver deres måde deres søn, Sammy. Og heri ligger også dilemmaet, for de fordømmer om nogen også hans handlinger. Elsket og frastødt på samme tid.

Filmen tager som sådan ikke fat i det religiøse aspekt af krisen eller menneskelivet som sådan, men Kate filosoferer på et tidspunkt over, om det kan være sandt, at Gud ikke udsætter os mennesker for mere, end vi kan klare. Og denne overvejelse er naturligvis relevant i hendes situation.

Som film betragtet anser jeg ikke “Beautiful Boy” som værende noget særligt. Optagelserne er ordinære, og skuespillerne leverer varen - men ikke mere. Når jeg alligevel anbefaler filmen, skyldes det det sjældne indblik bag facaden, som den giver os. Borte fra mediernes higen efter sensationer udspiller det lille drama sig mellem to mennesker, der (måske) elsker hinanden.