Alle anmeldelser - Gyser

Varighed: 109 min.
Instruktør: Alfred Hitchcock,
Medvirkende: Anthony PerkinsJanet LeighVera Miles,
 Gys,

Af: Peter E. Nissen - 27.06.2023

DE SKJULTE SIDER

Alfred Hitchcocks berømte thriller bliver af nogen betragtet som en af de første slasher-film. Det vil sige en film, hvor en psykopatisk morder systematisk dræber sine ofre. Selvom filmens mordscener gjorde stort indtryk i 1960, er det set med nutidens briller ikke helt fair at sætte den i denne bås. Filmen er alt for raffineret til at høre hjemme i eftertidens mere primitive splat og gys. Hitchcock søgte grænserne i sine film, men i denne film er balancen mellem en god historie, et spændende psykologisk aspekt og fremragende filmmusik intakt. Derfor giver ny-indspilningen fra 1998 intet nyt. Den og de senere Psycho-film trækker nærmere Hitchcocks mesterværk ned på det trivielle.

Det psykologiske plot
Filmen, som er bygget over en bog af Robert Bloch, handler om kvinden Marion, som fristes til at stjæle $40.000 for at få sin elsker, da hun har chancen. Flugten med pengene fører hende til en overnatning på Bates Motel, som bestyres af den ensomme Norman, som bor alene på stedet med sin stærkt dominerende mor. Den overnatning kommer Marion til at fortryde. Forskellige personer opsøger Bates Motel i jagten på Marion, og vi følger, hvordan de konfronteres med Norman og hans mor.

Det fornemmes hurtigt, at der er noget grundlæggende galt på Bates Motel, og vi kommer dybere og dybere ind i det raffinerede psykologiske plot, som Hitchcock er en mester i at udfolde – ikke mindst på et dybde-psykologisk plan. Handlingen spiller på erotikkens magt i forhold til den smukke Marion og de forskellige mænd, hun møder. Det er et tema, som også Hitchcocks senere berømte film "Fuglene" (1963) tematiserer - bare med omvendt fortegn. Selvom opholdet på Bates Motel fylder mest i filmen, har forhistorien, som fylder den første tredjedel, også en betydning. Derfor har filmen også mere at tilbyde end blot suspense og uhygge. I modsætning til sine efterfølgere går den ikke over grænsen, selvom den berømte brusebads-scene kommer tæt på.

Andet godt
Den fantastiske filmmusik af Bernard Herrmann giver en god balance mellem billeder og lyd og giver musikken en usædvanlig selvstændig rolle. Anthony Perkins spiller mesterligt i rollen som Norman Bates – så godt at han har samme rolle i efterfølgende film. Man kan undre sig ove,r at han har ønsket at være en del af det tema i årevis. Men det bekræfter måske, at Perkins er den helt rigtige person til rollen.

Filmen står som en klassisk thriller, der holder balancen i forhold til det civiliserede. Det skal Hitchcock, Hermann og skuespillerne have tak for. Den er blandt mine fem favoritfilm.

Bedømmelse: 6.0 af 6. 3 stemme(r).