Alle anmeldelser - Gyser

GyserThriller
Varighed: 100 min.
Instruktør: M. Night Shyamalan,
Medvirkende: Dave BautistaJonathan GroffBen Aldridge,

Af: Christoffer Winther West - 19.09.2023

HVEM ER DET DER BANKER PÅ?

I "Knock at the Cabin" møder vi to forældre, Eric (Jonathan Groff) og Andrew (Ben Aldridge), og deres barn. De er på ferie i en afsidesliggende skovhytte, hvor de hygger og lever livet. Pludselig, mens de er der, ankommer der dog fire voksne mennesker med budskabet om, at de har haft et syn om, at de skal opsøge hytten og overbevise parret om at ofre en af dem. Det synes Eric og Andrew selvfølgelig er en rigtig dårlig ide - for er synet virkelig et varsel om fremtiden, eller er der blot tale om fire skøre kugler, der har ladet sig manipulere af hinanden. Og hvis det er rigtigt nok, at de altså skal ofre en fra den lille familie, hvem skal det så være?

En mesterlig instruktør?
"Knock at the Cabin" er den seneste film af M. Night Shyamalan. I tråd med hans andre film er der her tale om en spændingsfilm med plot-twists og finurlige drejninger. Den er i udgangspunktet godt fortalt, og Shyamalan får også i udgangspunktet det bedste ud af sine skuespillere. Hvilket er en præstation, da der ikke er meget at arbejde med. Dave Bautista gør det overraskende godt, og Jonathan Groff er rigtig god, men det er ikke ligefrem store navne, der kan løfte middelmådigheden. Ligeledes har han også fået omskrevet romanen til et nogenlunde sammenhængende manuskript. Det er på ingen måder genialt, men fungerer godt nok til at fastholde tvivlen og derved spændingen, indtil det hele afsløres til sidst.

En religiøs flirt
Filmen leger med religiøse symboler og lægger sig tæt op ad myten om apokalypsens fire ryttere. Når det så er sagt, har den ikke noget religiøst ståsted.  Den vil gerne fortælle en historie om tab, uselvisk kærlighed og villigheden til at ofre sig for nogen man elsker. Og det gør den også meget godt. Man kan selvfølgelig godt drage paralleller til Jesus og martyrerne, men den parallel går tabt i al den action og spænding, filmen udsætter os for. For det er, hvad filmen dybest set har på hjerte; den vil gerne være spændende og actionfyldt. Og det lykkes den også med. Unge under 15 år vil ikke få meget ud af at se filmen. De vil ikke nyde den og vil sikkert synes, den er for meget.

Man skal vist være meget stor fan
Problemet med, at det er en M. Night Shymalan-film, er, at det er en klassisk M. Night Shymalan-film. Selvom Den sjette sans er en perle, så har han igennem en lang årrække arbejdet sig igennem den ene fjollede historie efter den anden. På mange måder minder hans filmunivers om forrige tiders slasher-gysere, fordi man ved jo godt, hvad man får. Og selvom det lugter af B-film hele vejen igennem, så kan man altså godt være revet med og underholdt. Det er på ingen måde en god film, men hvis man er til overnaturlige spændingsfilm - eller bare andre af M. Night Shymalans film, så skal man nok kunne hygge sig med den.