Biografi/baseret på virkelig historieDramaTEMA Kristne film
Varighed: 120 min.
Instruktør: Brent McCorkleJon Erwin,
Medvirkende: Joel CourtneyJonathan RoumieKimberly Williams-PaisleyKelsey Grammer,

Af: Carsten Riis Jensen - 30.10.2023

HIPPIEBEVÆGELSEN

Hvis du har lyttet til Keith Green, Larry Norman, Love Song, Rez Band eller Second Chapter of Acts, så kender du til den amerikanske Jesus-bevægelse. Hvis du har hørt om hippiekristne og hippievækkelsen i 1960'erne og 1970'erne, så kender du den også. Og hvis du har hørt om Billy Graham, som afholdt enorme vækkelsesmøder, så kender du den.

Man kommer ikke udenom Jesus-bevægelsen som en afgørende faktor i historien om de store vækkelser rundt om i verden. Vi befinder os i 1960'erne, hvor der eksperimenteres med psykedeliske stoffer og et frihedsideal, som stadig i dag påvirker mange mennesker og mange beslutninger. Det er en flippet og syret tid, hvor især unge gør oprør imod datidens samfund, kultur og idealer.

Det utrolige og fantastiske er, at denne rent verdslige bevægelse i løbet af 60'erne får et kristent modspil: Nogle unge hippier kommer til tro på Jesus, og nogle, som i forvejen var kristne - og hippier - ser det som et kald fra Gud at forkynde evangeliet ind i den kultur, de selv er en del af.

Jesus-bevægelsen
Jesus-bevægelsen var en både kristen og social bevægelse, som begyndte i de sene 60'ere og tidlige 70'ere, men i slutningen af 70'erne gik dampen af bevægelsen. Teenagerne skiftede stil - som de så ofte gør - og hippiestilen var ikke længere så populær. Nye musikstilarter og ny mode dukkede op, og de unge "Jesus People", som de blev kaldt, voksede op og kom videre i livet. Men ingen skal være i tvivl om, at Jesus-bevægelsen fik stor betydning. Det er filmen "Jesus Revolution" med til at minde om: Den fortæller en vigtig historie om vækkelse. Den fortæller om at tale evangeliet på menneskers hjertesprog. Den fortæller om kultursammenstød og vigtigheden af at kunne være forskellige som kristne. Den fortæller om den moderne karismatiske kirkes fødsel. Og den fortæller en herlig historie om mennesker, der kom til tro på Jesus og erstattede psykedeliske stoffer med dåb og Helligånd.

De søger Gud, men alle de forkerte steder
"Jesus Revolution" fortæller om et hjørne af bevægelsen: Vi møder en af de første hovedfigurer, nemlig den unge Lonnie Frisbee (spillet af Jonathan Roumie, som spiller Jesus i The Chosen), som er på vej til det sydlige Californien for at prædike om Jesus for jævnaldrende hippier. Vi møder også en anden hovedfigur, Greg Laurie, som bliver præsenteret for hippiebevægelsen og senere bliver præst for en af USA's største megakirker, Harvest Christian Fellowship.

I første del af filmen følger vi de to parrallelt: Greg, der vokser op med en alkoholiseret alenemor, og Lonnie, der ankommer til det sydlige Californien og møder den grundstødte evangelikale præst Chuck Smith (spillet fremragende af Kelsey Grammer). Greg er træt af det liv, han lever, og især den militære uddannelse han er i gang med. Han møder en flok hippier og forelsker sig i en pige. Sammen tager de til hippiefestivaler, hvor der bliver spillet masser af 60'er-rock (Janis Joplin, m.fl.) og uddelt "gratis" prøver på psykedeliske stoffer. Samtidig følger vi præsten Chuck Smith, som kæmper med sin lille menighed bestående primært af ældre mennesker. Hans datter, Janette, har et meget negativt billede af kirke og kristendom på grund af den stivhed og stilstand, hun møder i sin fars menighed, men en dag møder hun Lonnie. De har en lang samtale, om tro og liv, og Janette inviterer Lonnie med hjem til sine forældre. Og her får vi en af filmens absolutte stjernestunder: En sammenklipning af unge Greg, der er til hippiefestival og får fortalt, at hvis man tager stoffer, så bliver man selv Gud og kan definere sin egen virkelighed, og så Lonnie, der sidder i køkkenet hos præsten Chuck og fortæller, at det, som de unge hippier dybest set søger efter, er Gud, men at de søger alle de forkerte steder.

Dét bliver begyndelsen på en vandring og en bevægelse, som vi følger igennem resten af filmen. Lonnie præsenterer Chuck for sine musikglade kristne hippievenner, og her får vi et første møde med en af Jesus-bevægelsens første musikgrupper, Love Song. Vi ser, hvordan tilstedeværelsen af hippierne i Chucks kirke skaber mange konflikter med den eksisterende menighed. Og vi følger, hvordan Greg igennem sin kæreste får et møde med Jesus-bevægelsen - og med Lonnie - og kommer til personlig tro.

Dåb som erstatning for psykedeliske stoffer
De seneste år er der udgivet en del rigtig gode kristne film. At de er gode, skyldes først og fremmest, at de bygger på virkelige begivenheder - i stedet for romaner eller lignende - og at den kristne filmindustri er ved at være på højde med det, vi kender fra Hollywood (se bare en streamingserie som "The Chosen"). Filmen "Jesus Revolution" udmærker sig ved at være virkelig godt fortalt, og især skinner skuespillerne Kelsey Grammer og Jonathan Roumie igennem. Senere interviews med Kelsey Grammer (bl.a. kendt fra serien "Frasier" og "Sams Bar") viser, at arbejdet med filmen har betydet rigtig meget for ham personligt.

Der er mange stjernestunder i filmen. Jeg nævnte den parallelle scene før. Jeg vil også nævne dåbsscenerne: Lonnie og Chuck vælger at bruge et område ved havet, kendt som Pirate's Bay, til at døbe de nyomvendte hippier. Det er både flotte og rørende scener, og noget man særligt bider mærke i, er dels Jesusbevægelsens særlige "tegn" (en løftet pegefinger mod himlen) og dels, at dåben for mange af de unge simpelthen bliver deres nye "drug". Og forstå mig ret, for jeg mener det positivt: De erstatter den psykedeliske oplevelse af at være på stoffer med den åndelige oplevelse at blive fyldt af Helligånden. Det er ganske stærkt og står som en afgørende fortolkningsnøgle for filmens forståelse af, hvad det var, der gjorde, at så mange hippier blev omvendt og lod sig døbe.

"Jesus Revolution" har fået fremragende modtagelse i hjemlandet USA, men ifølge artikler online har den blandt andet i Sverige også fået rigtig mange i biografen. Herhjemme må vi "nøjes" med - og glæde os over - at den udkommer på streamingtjenesten Blockbuster.

"Jesus Revolution" er en rørende og lærerig film, som jeg har glædet mig over at se flere gange nu, i forskellige sammenhænge. Den formår blandt andet at give grobund for en god samtale om kristen tro også med ikke-kristne, da den tager udgangspunkt i en række historiske begivenheder, som de fleste (voksne) har hørt om og er interesserede i, nemlig hippiebevægelsen.

Kan ses på Blockbuster.dk

Bedømmelse: 5.4 af 6. 5 stemme(r).