"The Debt "er en spændingsfilm. Den historisk-interesserede vil se en spændende og intelligent film.
I 1965 bliver tre unge Mossad-agenter sendt på en mission i Øst-Berlin. Missionens mål er dr. Dieter Vogel, som 20 år tidligere – under anden verdenskrig - forbrød sig mod det jødiske folk i udryddelseslejrene Auschwitz og Birkenau.
Arven efter Holocaust er hovedtemaet i "The Debt". På trods af interne konflikter og følelser arbejder de tre Mossad-agenter sammen på at fuldføre missionen – at bortføre dr. Dieter Vogel. I filmens historie møder vi de tre agenter i nutidens Israel. Men de tre helte fra 1965 har en hemmelighed, som bliver til selvmord og en ny mission.
For mig som dansker er filmens helt store oplevelse Jesper Christensen i rollen som den tidligere nazi-forbryder dr. Dieter Vogel. Jesper Christensen giver nazi-forbryderen et strejf af menneskelighed, så man næsten får sympati for ham.
Virkelighedens nazi-forbryder dr. Josef Mengele var og er gået over i historien som en af nazismens mest kyniske bødler. Jesper Christensens præstation i rollen som tidligere nazist på flugt er filmens højdepunkt. Dr. Josef Mengeles eksperimenter på jødiske kz-fanger og især børn skete på en måde, som ikke er set før eller siden i verdenshistorien. Dr. Josef Mengele blev aldrig stillet til regnskab for sine ugerninger. Han var eftersøgt, men blev først fundet efter sin død.
Historien i "The Debt" er spændende og historisk interessant. Det er lang tid siden, jeg har set en film, der kobler anden verdenskrig og den kolde krig sammen med nutidens Israel. "The Debt" kan sammenlignes med en film som München på dette område. "München" er dog efter min mening en bedre film.
Skuespillernes præstationer i "The Debt" er ikke overbevisende, og selv ikke dygtige skuespillere som Helen Mirren kan skabe dybde i sin rolle. Om det skyldes et dårligt manuskript eller en dårlig instruktør er et åbent spørgsmål.
"The Debt" er helt klart en seværdig og spændende film, men der mangler dybde i rollerne og et sidste genialt træk i historien. Set fra en kristen synsvinkel har filmen ikke rigtig noget at byde på.
Af Anette og Jørgen Hedager Nielsen
Sidst i John Maddens film "The Debt" står der, at det er en remake af den israelske film "HaHov" (hebraisk: the Debt). Den havde premiere i 2007 og er instrueret af Assaf Bernstein. Den dukkede op på DR K for nylig, hvor vi så den. De to film følger i store træk samme manuskript, men har forskellige løsningsmodeller undervejs. Maddens version er mørkere og mere dramatisk, og den trækker de moralske og nationalistiske konflikter lidt stærkere op. Bernsteins version er mere psykologisk.
Hvilken af de to versioner, man foretrækker, er nok et spørgsmål om temperament og smag. Kan man lide "The Debt", er det under alle omstændigheder en god ide også at se "Hævnens omveje", hvis den igen kommer i tv. Den oprindelige version virker mest troværdig, men det skyldes måske, at skuespillerne snakker hebraisk, mens Maddens remake har betydeligt mere Hollywood over sig.