KONGEHUSETS OVERGREB PÅ DIANA
Sæson 4 er præget af samme kvaliteter som de tre første. Dermed fastholder "The Crown" sin position som en af de bedste serier på Netflix. Hvis sæson 4 skiller sig ud fra de tre tidligere, så fylder persontegningerne måske lidt mere. Det skyldes ikke mindst to nye karakterer, nemlig Diana (Emma Corrin) og Margaret Thatcher (Gillian Anderson). De er begge med gennem hele sæsonen. Emma Corrin spiller Diana så troværdigt, at man indimellem glemmer, at det "kun" er skuespil. Gillian Andersons fremstilling af Margaret Thatcher virker i første omgang noget anstrengt, men hvis man ser et par filmklip på YouTube af den virkelige Thatcher, bliver det klart, at portrættet ikke er fuldstændigt karikeret. Thatcher havde virkelig en ret speciel fremtræden - både i stemmeføring, sprog og attitude. Hendes tilnavn Jernladyen var ikke ramt helt ved siden af.
Masser af drama
De 10 afsnit i sæson 4 dækker årene 1977-1990. IRA's terrorangreb, Falklandskrigen, apartheid i Sydafrika og økonomisk krise og arbejdsløshed i Storbritannien er nogle af de historiske begivenheder, der danner bagtæppe for begivenhederne i det engelske kongehus. Men kongefamilien er selv i stand til at levere drama. Det mest omfattende er naturligvis Dianas indtog på slottet og hendes tragiske ægteskab med tronfølgeren prins Charles (Josh O'Connor). Vi møder også nogle mentalt handicappede familiemedlemmer, der er blevet løjet døde og derefter gemt af vejen på en institution, for det må ikke hedde sig, at der er mentale arvelige sygdomme i den kongelige blodlinje. Prinsesse Margaret bliver alvorligt syg og forsøger sig med en ny start på tilværelsen, og prins Charles overlever en dødsensfarlig situation på en ferietur.
Dianas indtog
Kongefamiliens stive og til tider syge omgangstone og manglende evne til at vise følelser - også i forholdet til befolkningen - bliver udstillet, da den friske og umiddelbare Diana skal integreres på slottet. Det lykkes mildt sagt ikke, selvom vi oplever, at Diana fortvivlet forsøger. Helt berettiget fylder Diana rigtig meget i denne sæson.
Manuskriptforfatter Peter Morgan har formået at sætte en fortælling sammen, som minder os om historiske begivenheder fra perioden, og som skildrer livets skæve gang i den kongelige familie. Han gør det på en måde, så der er flere scener, almindelige mennesker kan spejle sig i. Det er som et avanceret ægteskabskursus at følge forholdet mellem Charles og Diana. Det giver masser af eksempler på, hvordan man effektivt kan ødelægge forholdet til et andet menneske. Det ene problem i forholdet er, at Charles holder fast i sin næsten daglige kontakt til sin gamle flamme Camilla. Det andet problem er, at Diana overstråler Charles og også andre medlemmer i familien. Hun stjæler rampelyset, så de må nøjes med at stå i skyggen af hende, når de er ude i offentligheden.
Links til anmeldelse af de forrige sæsoner kan findes nederst på anmeldelsen af sæson 1.
Kan ses på Netflix og serien er kommet på dvd og blu-ray.