I Jerusalem finder arkæologen Sharon Golban (Olivia Wiliams) skelettet af en korsfæstet mand. Han har ligget i graven i 2000 år. Nyheden rapporteres efter reglerne, og den spreder sig ved rygter. Vatikanet sender en repræsentant, som skal følge den videnskabelige undersøgelse af fundet. Det er den troende præst (Antonio Banderas).Grundlæggende er filmen baseret på konflikten mellem videnskaben i arkæologens skikkelse og den kristne tro i præstens skikkelse. Den kommer helt ind til benet, og viser, at hvis det er Jesu lig, der ligger i graven, så er kristentroen et bedrag.
Men filmen rummer mange andre konflikter: Israel over for Vatikanet. Israelere over for palæstinensere. Ortodokse jøder over for sekulære osv. Der er så mange forskellige tråde at holde styr på, at det ind imellem kan være svært at holde rede på det hele. Derfor er det godt, at det er en film, som kan ses mange gange.
Gode skuespillerpræstationer og en flot fotografering gør filmen til en nydelse. Den, som har været i Jerusalem, vil glæde sig over et gensyn med mange af stederne.
Filmen bygger på den lige så tankevækkende roman A Skeleton in Gods Closet - på dansk: Et skelet i Guds skab - af Paul L. Maier. Men den forholder sig så frit til sit forlæg, at kun selve grundideen er tilbage.