Vi er i Frankrig i 1562. Krigene mellem katolikker og protestanter raser i kølvandet på reformationen. Marie de Mézières (Melanie Thierry) – en smuk, ung adelig kvinde og Henri de Guise (Gaspard Ulliel) forelsker sig i hinanden. Men Maries far har politiske/økonomiske grunde til at gifte hende væk til prinsen af Montpensier (Grégoire Leprince-Ringuet). Marie er nødt til at følge sin fars vilje. Da Maries mand må drage i krig, overlader han hende i sin gamle lærermester grev Chabanne's (Lambert Wilson) varetægt. Grev Chabannes underviser derefter Marie i sprog og kunst. Også Chabannes (og andre mænd) forelsker sig i Marie og et tre-fire-femkants drama udspilles nu dels ved den hjemlige borg, og dels ved hoffet i Paris.
Fornuft eller forelskelse
Igennem denne filmatisering af Madame de Lafayettes roman fra 1622 går spændingen mellem at følge fornuften og forelskelsen som den røde tråd. Krydret med lidt sex, en del krigsvold, dueller, en hel del ridescener samt franske landskaber, hofscenarier og diverse intriger bliver det en ret intens og underholdende film. Dog ved man ikke helt, om man går mæt derfra – er der gået lidt lægeroman i det hele, eller er det en stærk skildring af lidenskaber i kamp? En happy end er der i hvert fald ikke.
Historiske fakta
Hvis man ikke er stiv i sin verdenshistorie, opgiver man ret hurtigt at forstå de mange hentydninger til krige, konger mm. De er udelukkende en kulisse for dramaet. Men nogle stemningsindtryk af krig i 1500-tallet og datidens kønsrollemønster er der bestemt. Enkelte gange er de historiske hentydninger næsten distraherende. Sidst i filmen ser vi fx Bartolomæusnatten i Paris – men får aldrig at vide, hvad det er, der sker. Nå ja – ku' du heller ikke lige huske den? Den nat i 1572, hvor katolikkerne slagtede en masse protestanter og begyndte den religionsetniske udrensning, der bl.a. drev rigtig mange protestanter til Amerika, så det blev Gods own land osv. Religionen er også mest i kulissen i denne film, selvom Marie på et tidspunkt prøver at få svar på forskellen mellem katolikker og protestanter – men hun får aldrig rigtig et svar.
Uudgrundelig kvinde
Se filmen – ikke for at blive klogere på trediveårskrigene eller konflikten mellem katolikker og protestanter – men for at følge den smukke og indtagende, men samtidig uudgrundelige Melanie Thierry i en stor rolle!