STORE AMBITIONER
Den jødiske polsk-franske dreng Romain vokser op i fattige kår i 1920'erne i Polen i skyggen af sin mors vidtløftige ambitioner på hans vegne. Da han ser de ofre, hun bringer for hans skyld, beslutter han sig for at vie sit liv til at indfri hendes ønsker for ham. De flytter til Nice i Frankrig, hvor han tilbringer sin ungdom med at prøve at blive forfatter, samtidig med at han har diverse, kortvarige og uforpligtende seksuelle forhold til forskellige villige kvinder. Han kan dog ikke løsrive sig fra morens stærke indflydelse, og da anden verdenskrig bryder ud, melder han sig til flyvevåbnet for at kæmpe mod tyskerne, fordi det ønsker hun af ham. I militæret må han også kæmpe mod de antisemitiske tendenser, der er overalt, samtidig med at han prøver at skjule det for moren.
Stolthed, viljestyrke, kærlighed
Moren både elsker, beundrer og dominerer ham livet igennem. Både hun og han er nødt til at lyve om deres personlige nederlag og opfinde nye historier for ikke at skuffe hinanden og ødelægge de illusioner, de har bygget op. Ikke mindst portrættet af moren (spillet af Charlotte Gainsbourgh) er interessant. Moren pacer ham, overbeskytter ham og fører ham frem mod den mere eller mindre uopnåelige livsstatus, som hun ønsker for ham med eller uden hans samtykke. Hun har en ukuelig evne til at vende livets nedture og problemer til nye muligheder. Romains livsprojekt bliver at gøre moren stolt, samtidig med at han føler sig fanget i hendes nærvær. Hun betyder alt, hun fylder alt. Som da han ligger på militærlazarettet og råber: "I må ikke lade min mor dø sammen med mig på dette sygdomsbefængte hospital." Lægen svarer: "Men Deres mor er jo ikke her." Hvortil Romain råber, mens han slår sig for brystet: "Jo hun er jo her indeni, fatter I ikke det?! Jeg har hende indeni!"
Overraskende slutning - men for lang
Filmen varer over to timer, - den er lang… for lang. En anderledes film om et særpræget menneske med en speciel historie. En film, der dog desværre kun momentvis fanger og når ind under huden. Slutningen (som ikke skal afsløres her) viser dog på overraskende vis, hvor enorm og altomfattende morens kærlighed til sønnen er, - og det er filmens absolutte og smukke højdepunkt. En del vil dog være faldet fra, inden man når dertil. Et tragikomisk melodrama, der er for langt og for flimrende, ... og meget fransk i sin fortællestil med alt, hvad det indebærer.
Filmen bygger på den berømte, franske forfatter Romain Garys selvbiografiske roman fra 1961: Morgenrødens løfte.